Nieuws

Wettelijke betalingstermijn per 1 juli 2017

30 mei 2017

Wettelijke betalingstermijn per 1 juli 2017

Sluit u een overeenkomst met een bedrijf, overheid of consument? Dan geldt vaak een betalingstermijn. Deze termijn mag niet onredelijk zijn. Er is geen wettelijke minimumbetalingstermijn. De betalingstermijn staat meestal in de algemene voorwaarden van de overeenkomst.

Wettelijke betalingstermijnen

De betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden zijn wettelijk vastgelegd.

Business-to-business (B2B)

  • Als u contractueel niets regelt, moet de factuur worden betaald uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur.
  • In de overeenkomst mag een langere betaaltermijn van maximaal 60 dagen worden afgesproken.
  • Een betalingstermijn van langer dan 60 dagen is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor geen van beide partijen nadelig is.

Bedrijven en overheden

Uiterlijk 30 dagen na de dag van ontvangst van de factuur moet worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk. De Rijksoverheid gebruikt als inkoop- en leveringsvoorwaarden de Algemene Rijksvoorwaarden voor het verstrekken van opdrachten tot het verrichten van diensten (ARVODI-2016), de Algemene Rijksinkoopvoorwaarden (ARIV-2016) en de Algemene rijksvoorwaarden bij IT-overeenkomsten (ARBIT-2016).

Wat verandert er per 1 juli 2017?

Straks kunnen grote ondernemingen geen langere betaaltermijn dan 60 dagen overeenkomen met midden- en kleinbedrijf en zelfstandig ondernemers als leverancier of dienstverlener. Overeenkomsten met betaaltermijnen van langer dan 60 dagen worden nietig verklaard. De betaaltermijn wordt van rechtswege omgezet in een betaaltermijn van 30 dagen. Als de afnemer de factuur pas na 30 dagen betaalt, is van rechtswege wettelijke handelsrente (8% per jaar) verschuldigd over de termijn die de 30 dagen overschrijdt. Voor bestaande overeenkomsten geldt een overgangsregeling van één jaar.

Nu kan een betaaltermijn van langer dan 60 dagen overeengekomen worden als dit aantoonbaar voor geen van beide partijen nadelig is.

Voor wie?

  • Mkb-bedrijven en zzp’ers als leverancier of dienstverlener
  • Grote bedrijven als afnemer

Doel van de wet

Het doel van die wetgeving is klanten aan te sporen mkb-leveranciers sneller te betalen, uiterlijk binnen een maximale termijn van 60 dagen.

Op dit moment is er al een Europese richtlijn “late betalingen”, waarin een betalingstermijn van 30 dagen wordt gehanteerd. Bedrijven kunnen hier onderling onder bepaalde voorwaarden van afwijken. De praktijk is echter anders. Met name grote bedrijven hanteren betalingstermijnen van meer dan 60 dagen en kunnen deze door hun machtspositie ook opleggen. Hier zijn vooral mkb-leveranciers de dupe van. Organisaties als ONL voor Ondernemers en MKB Nederland signaleerden deze trend. Door die lange betaaltermijnen kun je als MKB-er in de problemen komen. Je komt in een spagaat terecht. Enerzijds moet je meer dan 90 dagen op je geld wachten (en dus voorfinancieren), anderzijds wil je deze grote klant niet kwijt.

Wat kunt u doen als uw klant niet betaalt?

Als uw klant uw factuur niet of te laat betaalt, mag u een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.

Incassokosten

Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om een geldvordering te innen, als uw schuldenaar deze niet uit zichzelf betaalt. De vergoeding is een percentage van de rekening. Is uw schuldenaar een bedrijf (B2B)? Dan kunt u in een overeenkomst hiervan afwijken. Hebt u geen overeenkomst, dan geldt de wettelijke regeling.

Wettelijke rente

Bij leveringen aan bedrijven en overheid geldt de wettelijke rente voor handelstransacties. Bij leveringen aan consumenten geldt de wettelijke rente voor niet-handelstransacties.

Eigendomsvoorbehoud of eigendomsrecht

Verkoopt u goederen, dan kunt u een eigendomsvoorbehoud opnemen in de koopovereenkomst of algemene voorwaarden. De goederen blijven dan uw eigendom totdat de koper heeft betaald. Hiermee kunt u bijvoorbeeld goederen terugvorderen bij een faillissement. Er zijn situaties waarin u geen eigendomsrecht kunt uitoefenen. Bijvoorbeeld als de koper uw goederen heeft verwerkt in een ander product, ze heeft vermengd met een andere partij of ze heeft doorverkocht. Lees meer…

Gerelateerde nieuwsberichten

29 april 2025

Waarom niet iedereen schuldhulp wil

Syncasso doet mee aan de pilot van de KBvG en VNG voor ketensignalering. In deze pilot onderzoekt de Hogeschool Utrecht de effecten van het motiveren en warm doorverwijzen naar schuldhulp door de deurwaarders.

Lees meer over: Waarom niet iedereen schuldhulp wil
15 april 2025

Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso

Elke maand nemen we een kijkje achter de schermen bij Syncasso en leert u onze collega’s beter kennen. Wat doen ze, wat motiveert hen en waar houden ze zich buiten het werk mee bezig? Deze keer spreken we met Henriëtte van Battum! Al 22 jaar incassomedewerker bij Syncasso.

Lees meer over: Interview met Henriëtte van Battum – Incassomedewerker Finance bij Syncasso
08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
Feedback