Nieuws

Project laaggeletterdheid in trajecten Syncasso en Kredietbank gestart

16 oktober 2017

Project laaggeletterdheid in trajecten Syncasso en Kredietbank gestart

Onlangs is het project ‘Lezen ≠ begrijpen’ van start gegaan. Samenwerkingspartners Syncasso Gerechtsdeurwaarders, Kredietbank Nederland, Rijkuniversiteit Groningen en Stichting Lezen & Schrijven slaan de handen ineen om laaggeletterdheid in kaart te brengen en daarna aan te kunnen pakken. Het project is mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Medewerkers van Kredietbank Nederland nemen sinds juli van dit jaar bij elk intakegesprek een zogenaamde ‘taalmeter’ af. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen nemen de taalmeter bij huisbezoeken aan cliënten van Syncasso af. Op die manier wordt in de eerste fase van het project het aantal laaggeletterden bij deze instanties in kaart gebracht. Uiteindelijk moet het project leiden tot effectievere communicatie voor laaggeletterden in schuldhulp- en incassotrajecten.

Paul Otter, directeur SyncassoLab en Social Responsibility Officer en gerechtsdeurwaarder, is enthousiast over de voortvarende start en kijkt uit naar de resultaten van het project. “In Nederland zijn 2,5 miljoen Nederlanders laaggeletterd, deze groep heeft moeite om de communicatie van (financiële) organisaties te lezen en/of te begrijpen. Ik zeg en/of, want lezen is niet hetzelfde als de informatie ook begrijpen. Dat verklaart direct de naam van het project. Met de resultaten willen we onze dienstverlening verder verbeteren door communicatiemiddelen te ontwikkelen. Deze middelen dragen er aan bij dat dat ook laaggeletterden onze communicatie-uitingen kunnen lezen en begrijpen. Stichting Lezen & Schrijven is hierbij de verbindende schakel.”

Het onderzoek

Het projectonderzoek, dat wordt geleid door onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen, bestaat uit vijf fasen:

  1. het in kaart brengen van het percentage laaggeletterden;
  2. het ontwikkelen van effectievere communicatiemiddelen;
  3. het testen van de middelen;
  4. het delen van kennis;
  5. het testen van de langetermijneffecten op verbetering van communicatie.

Otter: “Voor het delen van kennis zullen in 2019 voor studenten, gemeenten, onderwijsinstellingen, schuldhulpverleners, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders seminars worden georganiseerd. Het onderzoek zal resulteren in een onderzoeksrapport, dat via de website van het project aan de ketenpartners ter beschikking wordt gesteld.”

Meer informatie over het project is te vinden op www.lezenisnietbegrijpen.nl.

Gerelateerde nieuwsberichten

21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
Feedback