Nieuws

Kernprincipe III: Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

20 juli 2020

Ethische kaders Artificial Intelligence in creditmanagement

In eerdere artikelen in deze reeks, te vinden op www.syncasso.nl/aiethiek, bespraken we twee van de vijf ethische kernprincipes voor Artificial Intelligence in relatie tot creditmanagement: Kernprincipe 1. Goed doen en Kernprincipe 2. Geen kwaad doen met A.I.  Dit is het derde artikel in een serie van vijf over ethische kaders die nodig zijn voor de ontwikkeling en toepassingen van AI in creditmanagement.

Kernprincipe III:

Autonomie | Menselijke besliskracht om AI-beslissingen aan te passen

Voorspelmodellen die gebruikmaken van AI en Machine learning gebruiken daarvoor veel verschillende variabelen en databronnen. Waarbij afhankelijk van de toepassing, die verschillende soorten data elk een eigen gewicht krijgen in de berekening. Kenmerk van de hiervoor gebruikte data is, dat die (hoofdzakelijk) eerder verzameld werd. Een goed presterend algoritme zorgt voor statistisch kloppende resultaten. Voorspelling en werkelijke uitkomst liggen gemiddeld dicht bij elkaar. Maar gemiddeld goed, kan met zich meebrengen dat een voorspelling onbedoeld negatieve gevolgen heeft voor een individu. Daarbij kan de uitkomst op basis van historische data achterhaald worden door een actuele gebeurtenis. Denk bijvoorbeeld aan de Corona-crisis. Wat eerder met machine learning geleerd is, werkt in de actualiteit totaal anders.

Menselijke besliskracht is daarom noodzakelijk om de uitkomst van het voorspelmodel te kunnen corrigeren, liefst voor dat het consequenties heeft voor de betrokkenen. Bij het ontwerp en bij elke iteratie van het voorspelmodel moet daar rekening mee worden gehouden.

Autonomie, specifiek voor creditmanagement AI

Algoritmes, AI en Machine Learning worden ook ingezet om creditmanagementprocessen aan te sturen. Het voorspellen van de betaalcapaciteit voor een vordering is een belangrijke toepassing om Niet-Willers, Regelaars en Niet-Kunners te onderscheiden en passend te behandelen. Dat voorkomt onnodige en onverhaalbare kosten. Het zorgt er bovendien voor dat we de debiteuren een oplossing aanbieden die past bij zijn of haar mogelijkheden. Dat ondervangt een heleboel stress bij de debiteur.

De voorspelkracht van ons eigen algoritme is erg groot, maar houdt geen rekening met een levensgebeurtenis die kortgeleden plaats vond. Terwijl bijvoorbeeld werkeloosheid of een echtscheiding een enorme impact hebben op de actuele betaalcapaciteit.

Debiteurklanten kenmerken als Persona is om diezelfde reden risicovol. Labeling van debiteurklanten houdt onvoldoende rekening met de wisselende betaalcapaciteit van de debiteurklant door de tijd. Terwijl die juist essentieel is voor een passende incassobenadering. Betaalmentaliteit verliest het immers van betaalcapaciteit.

We voorkomen ongewenste effecten van onze benadering door de uitkomst van ons datamodel te verrijken met actuele data over de huidige schuldpositie (bijvoorbeeld uit het Digitaal Beslag Register), te onderzoeken of schuldhulp of bewindvoering betrokken zijn. Wellicht op termijn hierover actief gesignaleerd worden via Schuldenknooppunt of de Nederlandse Schuldhulproute.

Maar op de heel korte termijn is persoonlijk contact het meest effectief om een AI-voorspelling te valideren en zo nodig aan te passen. Menselijke besliskracht overschrijft dan de AI-voorspelling. De validatie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Door een persoonlijk contact met ons contactcenter, door een minnelijk huisbezoek of een deurwaardersbezoek. Door informatie die achtergelaten wordt op onze website en uit contacten met bewindvoerders en schuldhulpverleners.

Kent u andere voorwaarden voor AI in creditmanagement om menselijke besliskracht toe te passen bij creditmanagement AI?  Deel ze met ons op www.syncasso.nl/aiethiek.

Vijf kernprincipes voor ethische AI

In het volgende artikel bespreken we het 4e kernprincipe voor ethische AI: Gerechtigheid: eerlijkheid, solidariteit en non-discriminatie.

Wilt u reageren op dit artikel? Ga naar www.syncasso.nl/aiethiek.

Gerelateerde nieuwsberichten

08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
19 maart 2025

a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs

Financiële educatie heeft een grote prioriteit bij a.s.r. Zij zetten zich via Doenkracht in om jongeren beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Als onderdeel van deze missie stelt a.s.r. 1.000 exemplaren van het jeugdboek Geen Saldo beschikbaar voor het onderwijs.

Lees meer over: a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs
Feedback