Nieuws

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

24 september 2018

Data driven creditmanagement lang lopende vorderingen

Syncasso introduceerde in 2011 data driven creditmanagement. Verhaalscore was ons data driven antwoord op de toen exploderende griffierechten. Het is inmiddels honderdduizenden keren succesvol ingezet. In eerste instantie om het griffierechtenrisico te beperken. Tegenwoordig ook om Niet-Kunners van Niet-Willers te onderscheiden en kasstroomprognoses te maken voor portefeuilles, zelfs als we nog met de behandeling van de vorderingen moeten beginnen.

In 2012 voegden we daar Communicatiescore aan toe om onze incassocommunicatie debiteurgericht te segmenteren en in combinatie met Verhaalscore de incassocommunicatie-effecten te meten. AI en machine learning hebben ervoor gezorgd dat de voorspelkracht en betrouwbaarheid onovertroffen is door de algoritmes continue te verbeteren. Recent hebben we een nieuw algoritme ontwikkeld en uitgebreid getest waarmee de kans op succes in lang lopende zaken voorspeld wordt.

Nieuw algoritme voor Lang Lopende zaken

Ondanks een gerechtelijk vonnis en de inzet van executiemaatregelen komen dossiers niet, of alleen met heel veel geduld tot een oplossing. In die gevallen doet de vraag zich voor of je de vordering moet sluiten of in schuldbewaking nemen. Maar waar baseer je die beslissing op? Afwachten was tot op heden de meest gekozen strategie. Nog een brief sturen. Nog een keer bellen. Nog een keer een huisbezoek.

Op basis van data analyse van onze historische portefeuilles is een algoritme ontwikkeld dat specifiek kijkt naar dossiers waarin een jaar (of langer) na betekening van het vonnis geen geldstroom op gang gekomen is. Het algoritme adviseert of doorbehandeling zinvol is door de kans te berekenen dat in de komende twaalf maanden een geldstroom op gang komt in het dossier. Naast historisch betaalgedrag wordt daarbij ook de proportionaliteit van de kosten in relatie tot de hoogte van de vordering in het advies betrokken.

Genoeg is genoeg

Het is niet zinvol om een dossier door te behandelen waarin geen geldstroom meer te verwachten is. Genoeg is genoeg. Opdrachtgevers schieten er niets mee op. Sneller duidelijkheid zorgt zelfs voor een beter voorzieningenniveau. We stoppen met het sturen van onnodige aanmaningen en richten ons op vorderingen waarin wel een kasstroom te verwachten is.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback