Nieuws

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

10 maart 2017

Bankbeslag en de Beslagvrije Voet

De Nationale ombudsman stelt voor om de Beslagvrije Voet ook te gaan hanteren als er bij een consument een Bankbeslag wordt gelegd. Begin dit jaar hebben minister Klijnsma, De Nationale Ombudsman, een aantal overheidsinstanties en de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders hierover met elkaar gesproken. Thema van de bijeenkomst was ‘Burgers mogen van overheidsinstanties en van gerechtsdeurwaarders verwachten dat deze – bij beslag op hun bankrekening – (op verzoek) een bedrag vrijlaten ter hoogte van de beslagvrije voet.’  Maar dat is helaas nog niet zo eenvoudig te realiseren.

Geen wettelijke verplichting

Op dit moment is nog niet in de wet vastgelegd dat bij een bankbeslag rekening moet worden gehouden met de bescherming van de beslagvrije voet. Dat kan tot situaties leiden waarbij iemand die al door een loonbeslag van de beslagvrije voet moet rondkomen, door een bankbeslag onder het bestaansminimum terecht komt. Daardoor nog verder in de financiële problemen komt omdat andere financiële verplichtingen (ook) niet meer voldaan kunnen worden. Dat kan de bedoeling niet zijn, helaas werkt het op dit moment wel zo. Zo lang de wet het niet regelt, moeten we het samen oplossen.

Op verzoek

Voor loonbeslagen moet verplicht vooraf het Digitaal Beslag Register geraadpleegd worden en worden we (ook) door de werkgever of uitkeringsinstantie geïnformeerd als er al andere loonbeslagen gelegd zijn. Daarmee wordt voorkomen dat iemand door loonbeslag onder de beslagvrije voet terecht komt.

Probleem bij een Bankbeslag is, dat de beslaglegger vooraf niet weet hoeveel saldo er op de rekening(en) staat. We worden alleen achteraf geïnformeerd of er voldoende saldo op de rekening(en) stond om het bankbeslag te voldoen. En het kan tot vier weken duren voor er antwoord komt van de bank. Om dat te veranderen zien we voorlopig nog niet gebeuren. Dus moeten we het samen oplossen.

Als u door een bankbeslag onder de beslagvrije voet komt, kunt u het beste zelf zo snel mogelijk contact met ons zoeken. Op onze website vindt u onderaan de pagina hulpmiddelen om uw persoonlijke beslagvrije voet te berekenen. Verder hebben we in de meest gestelde vragen en antwoorden veel informatie over het bankbeslag en de beslagvrije voet.

Vereenvoudiging van de beslagvrije voet

De minister heeft op aandringen van de KBvG belooft om de berekening van de beslagvrije voet te vereenvoudigen. Dat vinden wij ook hoognodig. Dus als u er niet uitkomt, stuur dan een email naar bvv@syncasso.nl met uw dossiernummer en uw vraag. Dan helpen wij u met de berekening en kunnen we snel een bankbeslag opheffen als u daardoor onder de beslagvrije voet komt.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback