Nieuws

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

07 december 2021

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

De juiste benadering van debiteurklanten is erg belangrijk om duurzaam betalingsachterstanden op te lossen. Bij Syncasso worden we in onze benadering ondersteund door voorspelmodellen voor de betaalcapaciteit en het socio-demografisch profiel. Maar daarmee weten we nog niet precies welke houding en gedrag we van de debiteurklant kunnen verwachten.  Eef van Opdorp is financieel coach en bekend van het tv-programma Uitstel van Executie. Voor haar coaching maakt ze gebruik van de geldgeschiedenis, inzicht in het geldbrein en hoe je het beste kunt communiceren met verschillende geldtypen.

Syncasso heeft aan Eef van Opdorp gevraagd om (online) workshops te geven aan onze medewerkers, om onze benadering van debiteurklanten beter af te stemmen op de manier waarop ze tegen geld en betalingsachterstanden aankijken.

Herkennen van geldtypen

Eef start haar workshops met een uitleg waarom het belangrijk is om de verschillende geldtypen van de mensen met schulden te herkennen. Dat werkt beter voor de gerechtsdeurwaarder aan de deur, maar ook voor de collega’s die op kantoor telefonisch contact met debiteurklanten hebben. Alle deelnemers starten daarom met een test om hun eigen geldtype vast te stellen. Door inzicht te krijgen in hun eigen geldtype leren ze ook om andere geldtypen te begrijpen. Als je de verschillende  geldtypen kunt herkennen , dan kun je daar ook beter op in te spelen.

Geldtypen en ons Geldbrein

De verschillende geldtypen die Eef bespreekt onderstrepen dat er niet één standaard debiteurklant is. En dus ook niet één standaard benadering. Persoonlijkheid, opvoeding, ontwikkeling, opleiding en cultuur zijn bepalend voor je Geldtype. Snappen hoe ons geldbrein werkt helpt ook om de juiste benadering te kiezen. Verkoopgerichte marketing maakt daar al handig gebruik van. Het zal de meeste mensen waarschijnlijk bekend voor komen: je gaat naar de Action voor een afwasborstel en komt thuis met een tas vol spullen waarvan je van tevoren niet wist dat dat je ze nodig had. Waarom koop je dingen die je eigenlijk niet eens nodig hebt en je jezelf misschien niet eens kunt veroorloven? Omgekeerd kun je die kennis ook goed gebruiken om effectiever samen een oplossing voor het betalingsprobleem te bespreken.

Bij elk geldtype past een andere vraagstelling

Het geldtype ‘de naïeveling’ komen we veel tegen in onze dagelijkse praktijk. Mensen die het lastig vinden om brieven goed te begrijpen en om te zetten in actie en ze dus liever wegstoppen om ze niet meer te zien. Bij deze mensen is het belangrijk om ze door te verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties.. Het type ‘slachtoffer’ neemt zelf geen verantwoordelijkheid. Ze geven iedereen de schuld van hun eigen geldproblemen en zijn van mening dat een ander het probleem maar moet oplossen. Die kun je het beste helpen door hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en te vragen ‘wie het probleem dan gaat oplossen?’. Het geldtype ‘de dwaas’ zien we ook veel. De ondernemer die iedere keer aangeeft volgende week een groot bedrag van een opdrachtgever te verwachten om daarmee de vordering te gaan betalen. Maar concreet komt het meestal  niet tot een goede oplossing. Het helpt dit geldtype om ze te helpen met een realistisch afbetalingsvoorstel. Hierbij kun je vragen wat ze zelf verwachten dat er nog mis kan gaan bij de betalingsregeling. Zo bespreekt Eef tijdens de workshop de meest voorkomende geldtypen die onze collega’s dagelijks spreken. Inclusief de benadering die bij dat geldtype het beste werkt. Door het geldtype te herkennen en de goede vragen te stellen wordt de debiteurklant geholpen om een duurzame oplossing te vinden voor het betalingsprobleem.

Nieuwe workshops voor collega’s en opdrachtgevers

De deelnemers aan de workshops, inmiddels zijn er vijf georganiseerd, zijn zonder uitzondering enthousiast over de opgedane kennis in de workshops van Eef. De praktijk bewijst dat het betere gesprekken en oplossingen oplevert. Volgend jaar gaan we daarom opnieuw workshops met Eef van Opdorp organiseren. Daarbij kunnen ook de teams van onze opdrachtgevers aansluiten. Geïnteresseerd in een workshop voor jouw team? Laat het weten aan je relatiemanager bij Syncasso.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback