Nieuws

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

07 december 2021

Workshops Geldtypen van Eef van Opdorp

De juiste benadering van debiteurklanten is erg belangrijk om duurzaam betalingsachterstanden op te lossen. Bij Syncasso worden we in onze benadering ondersteund door voorspelmodellen voor de betaalcapaciteit en het socio-demografisch profiel. Maar daarmee weten we nog niet precies welke houding en gedrag we van de debiteurklant kunnen verwachten.  Eef van Opdorp is financieel coach en bekend van het tv-programma Uitstel van Executie. Voor haar coaching maakt ze gebruik van de geldgeschiedenis, inzicht in het geldbrein en hoe je het beste kunt communiceren met verschillende geldtypen.

Syncasso heeft aan Eef van Opdorp gevraagd om (online) workshops te geven aan onze medewerkers, om onze benadering van debiteurklanten beter af te stemmen op de manier waarop ze tegen geld en betalingsachterstanden aankijken.

Herkennen van geldtypen

Eef start haar workshops met een uitleg waarom het belangrijk is om de verschillende geldtypen van de mensen met schulden te herkennen. Dat werkt beter voor de gerechtsdeurwaarder aan de deur, maar ook voor de collega’s die op kantoor telefonisch contact met debiteurklanten hebben. Alle deelnemers starten daarom met een test om hun eigen geldtype vast te stellen. Door inzicht te krijgen in hun eigen geldtype leren ze ook om andere geldtypen te begrijpen. Als je de verschillende  geldtypen kunt herkennen , dan kun je daar ook beter op in te spelen.

Geldtypen en ons Geldbrein

De verschillende geldtypen die Eef bespreekt onderstrepen dat er niet één standaard debiteurklant is. En dus ook niet één standaard benadering. Persoonlijkheid, opvoeding, ontwikkeling, opleiding en cultuur zijn bepalend voor je Geldtype. Snappen hoe ons geldbrein werkt helpt ook om de juiste benadering te kiezen. Verkoopgerichte marketing maakt daar al handig gebruik van. Het zal de meeste mensen waarschijnlijk bekend voor komen: je gaat naar de Action voor een afwasborstel en komt thuis met een tas vol spullen waarvan je van tevoren niet wist dat dat je ze nodig had. Waarom koop je dingen die je eigenlijk niet eens nodig hebt en je jezelf misschien niet eens kunt veroorloven? Omgekeerd kun je die kennis ook goed gebruiken om effectiever samen een oplossing voor het betalingsprobleem te bespreken.

Bij elk geldtype past een andere vraagstelling

Het geldtype ‘de naïeveling’ komen we veel tegen in onze dagelijkse praktijk. Mensen die het lastig vinden om brieven goed te begrijpen en om te zetten in actie en ze dus liever wegstoppen om ze niet meer te zien. Bij deze mensen is het belangrijk om ze door te verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties.. Het type ‘slachtoffer’ neemt zelf geen verantwoordelijkheid. Ze geven iedereen de schuld van hun eigen geldproblemen en zijn van mening dat een ander het probleem maar moet oplossen. Die kun je het beste helpen door hen te wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid en te vragen ‘wie het probleem dan gaat oplossen?’. Het geldtype ‘de dwaas’ zien we ook veel. De ondernemer die iedere keer aangeeft volgende week een groot bedrag van een opdrachtgever te verwachten om daarmee de vordering te gaan betalen. Maar concreet komt het meestal  niet tot een goede oplossing. Het helpt dit geldtype om ze te helpen met een realistisch afbetalingsvoorstel. Hierbij kun je vragen wat ze zelf verwachten dat er nog mis kan gaan bij de betalingsregeling. Zo bespreekt Eef tijdens de workshop de meest voorkomende geldtypen die onze collega’s dagelijks spreken. Inclusief de benadering die bij dat geldtype het beste werkt. Door het geldtype te herkennen en de goede vragen te stellen wordt de debiteurklant geholpen om een duurzame oplossing te vinden voor het betalingsprobleem.

Nieuwe workshops voor collega’s en opdrachtgevers

De deelnemers aan de workshops, inmiddels zijn er vijf georganiseerd, zijn zonder uitzondering enthousiast over de opgedane kennis in de workshops van Eef. De praktijk bewijst dat het betere gesprekken en oplossingen oplevert. Volgend jaar gaan we daarom opnieuw workshops met Eef van Opdorp organiseren. Daarbij kunnen ook de teams van onze opdrachtgevers aansluiten. Geïnteresseerd in een workshop voor jouw team? Laat het weten aan je relatiemanager bij Syncasso.

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback