Nieuws

Wetsvoorstel

19 oktober 2021

Wetsvoorstel verlaging drempel schuldsanering

Mensen met problematische schulden sneller en beter helpen

Minister Dekker van Rechtsbescherming heeft een wetsvoorstel gedaan om de wettelijke schuldsanering toegankelijker te maken voor mensen met problematische schulden. Dat is hard nodig. De instroom in de Wsnp is de afgelopen jaren sterk gedaald. In 2020 zijn er nog geen 3.000 toelatingen[1] terwijl CBS medio 2021 in het rapport Schuldenproblematiek in beeld constateert dat er ruim 650.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden zijn.

Van vijf naar drie jaar

Op dit moment kan iemand met problematische schulden pas na vijf jaar ‘voldoende inspanning om te komen tot afbouw van schulden en het voorkomen van nieuwe schulden’, de zogenoemde goede trouw toets, toegang krijgen tot de WSNP. Om te voorkomen dat een schuldoplossing te lang uitblijft en schulden ondertussen alleen maar verder oplopen, stelt het wetsvoorstel voor om de termijn te verkorten naar een periode van drie jaar.

Tienjaarstermijn

Op dit moment krijgen mensen die binnen tien jaar na een eerder WSNP-traject opnieuw in problematische schulden komen geen toegang tot de WSNP. We willen dat de rechter de mogelijkheid krijgt om mensen ook binnen die tien jaar wel opnieuw toe te laten tot de WSNP als zij buiten hun schuld – bijvoorbeeld als gevolg van een economische crisis – opnieuw in financiële problemen zijn gekomen. Hetzelfde geldt voor mensen die een eerder WSNP-traject niet hebben kunnen afmaken, maar daartoe nu wel in staat worden geacht.

Nationale Ombudsman

De Nationale Ombudsman publiceerde in 2020 een rapport Hindernisbaan zonder finish waarin hij o.a. constateert dat veel schuldenaren niet kunnen voldoen aan de toelatingseisen van de WSNP. Hij stelt dat de regeling een strenge en beladen reputatie heeft waardoor veel burgers terugschrikken en geen verzoek doen om voor WSNP in aanmerking te komen. Het wetsvoorstel sluit in hoofdlijnen aan op de adviezen van de Nationale Ombudsman, maar gaat op onderdelen naar zijn mening niet ver genoeg. De hardheidsclausule bij recidive binnen tien jaar mag nu bij uitzondering door de rechter gebruikt worden. De ombudsman stelt voor om dit om te draaien. Iedereen wordt (opnieuw) toegelaten, tenzij de rechter in uitzonderingsgevallen beslist om dat niet te doen.

Sneller duidelijkheid

Syncasso is voorstander van ketensamenwerking op het gebied van gegevensuitwisseling om de behandeltermijn van de minnelijke schuldsanering te verkorten. In de reactie van de Nationale Ombudsman op het wetsvoorstel dringt hij aan om een maximumtermijn voor een vertraagd minnelijk traject in te stellen. Daaraan wordt dan tevens een maximumreactietermijn voor schuldeisers verbonden. Vooropgesteld dat de gegevensuitwisseling in de schulddienstverleningsketen gelijktijdig en goed georganiseerd wordt, zal dat geen probleem opleveren. Zo kunnen meer minnelijke schuldsaneringen tot betere oplossingen leiden voor alle betrokkenen en geeft een snellere toeleiding naar Wsnp een oplossing voor de langdurige stress en het gebrek aan toekomstperspectief voor huishoudens met problematische schulden.

[1] Raad voor de Rechtsbijstand – instroom-WSNP

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback