Nieuws
Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
19 september 2024Blog: Marina Spaans
“Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners. Zij vinden het niet alleen belangrijk dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen, maar zijn ook op zoek naar duurzame oplossingen. Daarin is veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben. Tijdens een recent webinar van de NSR over jongeren en schulden werd ik me opnieuw bewust van hoe cruciaal het is om tijdig in te grijpen. En hoe scholen hierin een belangrijke rol kunnen spelen. Daarom deel ik graag mijn ideeën over de rol van onderwijs in het vroegsignaleren van schulden bij jongeren.” |
Vroegsignalering is een preventieve maatregel waarbij problemen vroegtijdig worden opgespoord om escalatie te voorkomen. In het geval van schulden betekent dit het herkennen van signalen die wijzen op financiële problemen en acties om mensen met schulden te ondersteunen. Het doel hierin is het voorkomen van problematische schulden en het tijdig bieden van juiste hulp.
Voor jongeren is vroegsignalering van schulden cruciaal. Jongeren staan vaak aan het begin van hun financiële zelfstandigheid en missen nog de ervaring om effectief met geld om te gaan. Thuis wordt vaak geen aandacht geschonken aan financiële redzaamheid. Terwijl schulden toekomstperspectieven ernstig kunnen beïnvloeden. Bijvoorbeeld door het beperken van hun opleidingsmogelijkheden, het veroorzaken van stress en het ondermijnen van hun welzijn. Wanneer we financiële problemen vroegtijdig signaleren, kan dit veel leed en problemen in de toekomst voorkomen.
De Rol van de Mentor
Het onderwijs speelt een centrale rol in het leven van jongeren. Scholen zijn niet alleen een plek voor academische ontwikkeling, maar ook voor persoonlijke groei en sociale interactie. Mentoren hebben een vertrouwensband met hun leerlingen en kunnen daardoor een belangrijke rol spelen in het herkennen van problemen. Daarom is het essentieel dat een signaal over schulden bij een jongere niet enkel naar de ouders gaat, maar ook naar de school.
De mentor is vaak de persoon binnen de school die het dichtst bij de leerling staat. Zij overzien de ontwikkeling van de leerling en houden schoolprestaties, en ook hun welzijn in de gaten. Wanneer er een signaal komt dat een leerling schulden heeft, kan de mentor dit bespreken in een vertrouwde setting. De mentor kan de leerling ondersteunen door te praten over de situatie, inzicht te bieden in de gevolgen van schulden, en hen doorverwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties. Dit zorgt ervoor dat het probleem op een veilige en vertrouwde manier wordt aangepakt. Zonder de jongere te stigmatiseren of onnodige druk te leggen op de relatie met de ouders.
Waarom het Signaal naar school moet
Er zijn verschillende redenen waarom het kan bijdragen het signaal naar de school te sturen. Ten eerste is er vaak een drempel voor jongeren om financiële problemen met ouders te bespreken. Dit kan komen door schaamte, angst voor teleurstelling, of omdat ze hun ouders niet willen belasten.
Ten tweede hebben ouders niet altijd de kennis of de middelen om effectief met schuldenproblematiek om te gaan. Scholen daarentegen, hebben toegang tot een netwerk van professionals en kunnen de jongere doorverwijzen naar passende hulpverlening. Zoals een budgetcoach of schuldhulpverlening. In een schoolsetting, kan de mentor bovendien de jongere begeleiden op een manier die hen motiveert om verantwoordelijkheid te nemen en praktische vaardigheden aan te leren voor duurzaam betaalgedrag.
Tot slot zorgt het betrekken van de school ervoor dat er een bredere ondersteuning is voor de jongere. Mentoren en docenten kunnen samenwerken om de jongere niet alleen te helpen bij het oplossen van financiële problemen. Maar ook bij het voorkomen van nieuwe problemen door bijvoorbeeld financiële educatie nog beter te integreren in het onderwijs.
Vroegsignalering van schulden is van essentieel belang voor jongeren om hen te helpen een stabiele en gezonde financiële toekomst op te bouwen. Laten we dat dan ook goed inbouwen voor jongeren. Door het jongeren te ondersteunen in een vertrouwde omgeving, waar zij met behulp van de mentor kunnen werken aan oplossingen. Dit biedt een veilige en effectieve manier om met schulden om te gaan en de juiste weg tot een oplossing te vinden.
Marina Spaans is sinds 2017 werkzaam bij Syncasso. Als Business Manager zoekt zij naar oplossingen die aansluiten op de behoeften van schuldeisers en partners. Met haar expertise in klantcontact, (online) marketing en merkpositionering richt ze zich onder andere op het verbeteren van de financiële weerbaarheid van jongeren. Als bestuurslid bij VCMB zet ze zich in voor meer kennis over Generatie Z en het bevorderen van financiële educatie, met als doel generaties dichter bij elkaar te brengen en jongeren een beter toekomstperspectief te bieden.