Nieuws

Vroegsignalering, of later?

06 maart 2019

Medio februari werd een wetswijzigingsvoorstel ingediend dat er in het kort op neerkomt dat de gemeentelijke schuldhulpverlening persoonsgegevens mag uitwisselen met derden. Idee hierachter is dat de schuldhulpverlening dan eerder contact kan zoeken met een debiteur die door twee of meer schuldeisers wordt gesignaleerd bij de desbetreffende gemeente.

Probleem met een wetswijziging is, dat die tijd kost. Gemiddeld ruim een jaar. Nog afgezien van de tijd die nodig is om de capaciteit van de gemeentelijke schuldhulp te organiseren die hiervoor nodig is. En het benodigde budget te vinden om dat te financieren. En het eens te worden over een betrouwbaar en veilig uitwisselingsplatform dat nodig is om de persoonsgegevens te delen.

Schuldenwijzer

KBvG en Stichting Netwerk Gerechtsdeurwaarders werken sinds 2018 aan een online platform om problematische schulden te beperken en vroegsignalering te organiseren: Schuldenwijzer. Daarin staat de schuldenaar centraal. Die kan zelf online Schuldenwijzer raadplegen en zijn bewindvoerder of schuldhulpverlener toegang geven tot zijn actuele schuldpositie. Die kunnen daarmee direct aan de slag gaan om schuldhulp te bieden.

Gerechtsdeurwaarders zorgen ervoor dat de schuldenaar die onder beslag ligt te maken heeft met één gerechtsdeurwaarder. De debiteur heeft tenslotte ook maar één betaalcapaciteit. Die wordt hierdoor beter beschermd. Daarbij zijn gerechtsdeurwaarders verplicht om te controleren of een debiteur niet onder de beslagvrije voet terechtkomt door nieuwe beslagmaatregelen. Die verplichtingen zorgen er tegelijkertijd voor dat Schuldenwijzer up to date is.

Uitwisseling van persoonsgegevens

Een hardnekkig probleem voor het organiseren van Vroegsignalering is het systeem waarmee de informatie wordt uitgewisseld tussen schuldeisers en schuldhulpverleners. Er wordt aan verschillende platforms door diverse samenwerkingsverbanden gewerkt, waarbij de verzekeraars, energiebedrijven en woningcorporaties aandringen op het invoeren van één standaard voor het uitwisselen van de data.

Syncasso is van mening dat Schuldenwijzer daarvoor bij uitstek geschikt is. De noodzakelijke informatie wordt dagelijks geactualiseerd door alle gerechtsdeurwaarderskantoren van Nederland. Dat is een verplichting die door KBvG is ingesteld en zodanig is geautomatiseerd dat alle deurwaarders daaraan meewerken. Dat zorgt voor actuele informatie en een forse besparing op de administratieve lastendruk voor de in het wetsvoorstel genoemde schuldeisers. Het wachten is alleen nog op de overheid om hun beslagen in het systeem te zetten. Maar dat duurt helaas nog tot 2021.

Het wiel uitvinden

Schuldenwijzer wordt ontwikkeld op het fundament van het digitaal beslagregister dat in 2016 door KBvG en SNG is ontwikkeld, in 2017 in gebruik is genomen en in 2018 alweer naar een 2.0 versie is doorontwikkeld. Een veilig, solide en toekomstbestendig systeem. Bij elkaar verwerken de Nederlandse gerechtsdeurwaarders jaarlijks meer dan drie miljoen vorderingen voor verzekeraars, energiebedrijven, woningcorporaties en de overheid.

Met Schuldenwijzer komt hierdoor een bewezen goed werkende infrastructuur voor schulddienstverlening vanaf Q2 2019 beschikbaar die alle informatie al bevat die door de wetswijziging ontsloten moet gaan worden. Niettemin maken we ons zorgen dat er een commissie wordt ingesteld die het wiel gaat uitvinden om een infrastructuur voor de Vroegsignalering uit het wetswijzigingsvoorstel te ontwikkelen. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten.

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback