Nieuws

Visueel exploot Syncasso en maatschappelijk verantwoord incasseren

03 mei 2019

Visueel exploot Syncasso en maatschappelijk verantwoord incasseren

Toen we in april 2018 de resultaten van ons visuele exploot publiceerden, kregen we gelukkig veel reacties van collega deurwaarders die het ook wilden gaan gebruiken. Geen probleem, we stuurden iedereen een Word template als voorbeeld. Ook woningcorporaties namen het idee over. Niet om er exploten mee te maken, maar om hun huurincassocommunicatie te verbeteren.

Maatschappelijk Verantwoord Incasseren
Kun je spreken van maatschappelijk verantwoord incasseren, als wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bijna de helft van de schuldenaren ‘laagtalig’ is en om die reden echt niet begrijpt wat ze moeten doen?! Wij vinden dat je heel serieus moet werken aan je communicatie om die begrijpelijker te maken. Want als er om die reden niet gereageerd wordt op je betalingsverzoeken, lopen de bijkomende incassokosten snel op en is het risico dat er schulden ontstaan niet denkbeeldig. Dat is maatschappelijk onverantwoord.

Betere, snellere incassocommunicatie
Het visueel exploot gebruiken we voor (de meeste van) onze grote opdrachtgevers. Ook voor onze grote B2B opdrachtgevers. Vanuit een ander perspectief weliswaar. Bij die doelgroep is laagtaligheid (waarschijnlijk) geen probleem. Maar de communicatie komt door de visualisering wel veel sneller tot stand. Dat verbetert de response, versnelt de doorlooptijd en voorkomt dat we dwangmaatregelen moeten inzetten. Bijkomend voordeel is dat hierdoor ook de betaalcapaciteit van de schuldenaar niet wordt aangetast door de kosten van de daarvoor benodigde ambtshandelingen en griffierechten. Behalve maatschappelijk, is dat ook economisch een verantwoorde keuze.

Doorontwikkelen
Momenteel ontwikkelen we in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen een nieuw visueel exploot voor de overbetekening van een derdenbeslag. In gewoon Nederlands: als er beslag gelegd wordt op je inkomsten of bankrekening bij een ‘derde’ (je werkgever, uitkeringsinstantie of je bank) wordt je daarover geïnformeerd door middel van een afschrift van dat beslag dat door de deurwaarder bij je bezorgd wordt.

Beslag Vrije Voet
Ook hierbij speelt laagtaligheid een rol, met name waar het gaat om de Beslag Vrije Voet (BVV) die ervoor moet zorgen dat er genoeg geld overblijft voor de eerste levensbehoeften na aftrek van het beslag.

Zolang de vereenvoudigde BVV nog niet door de belastingdienst en het UWV berekend wordt (pas in 2021) gaat dat nog veel te vaak fout. Waardoor de schuldenaar te weinig overhoudt om van te leven. Maatschappelijk onverantwoord inderdaad.

Op dit moment moet de informatie voor de berekening van de BVV nog door de schuldenaar zelf worden verzameld en gedeeld. En als je laagtalig bent, is dat een bijna onmogelijke opgave. Samen met RUG en ervaringsdeskundigen proberen we een bijdrage aan een oplossing hiervoor te leveren. Natuurlijk zullen we die delen met u en met de markt. Om maatschappelijk verantwoord incasseren weer iets dichterbij te brengen.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback