Nieuws

Update gedupeerde Toeslagenaffaire

11 januari 2022

Update afhandeling private schulden gedupeerde ouders Toeslagenaffaire

De incassopauze van een jaar loopt in februari 2022 af voor de eerste groep gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire die een schadevergoeding heeft ontvangen. Aan de gedupeerde ouders is belooft dat hun schulden die voor 1 juni 2021 opeisbaar waren, betaald worden door de overheid. De Sociale Banken Nederland SBN (een collectief van 9 kredietbanken) gaat zorgen voor de afhandeling van de schulden. In de eerste week van januari 2022 is een loket private schulden op de website van de SBN geopend waar de gedupeerde ouder schulden kan indienen die voor betaling door de overheid in aanmerking komen.

Welke schulden indienen bij loket private schulden SBN

Syncasso gaat alle debiteurklanten waarvan de incassopauze afloopt informeren over het digitale loket van SBN en hoe ze hiervoor via www.Schuldenwijzer.nl een overzicht kunnen downloaden van alle schulden die bij gerechtsdeurwaarders (gerechtelijk) in behandeling zijn. Voor eerder gesloten en niet overgedragen vorderingen verwijzen we naar de desbetreffende opdrachtgever(s).

SBN verifieert en zorgt voor betaling aan de schuldeiser

De ingediende overzichten worden door de Kredietbanken beoordeeld. Er wordt contact opgenomen met de schuldeisers om het overzicht te verifiëren en eventueel aan te vullen. Daarna volgt een beschikking en worden de vorderingen door de overheid rechtstreeks betaald aan de schuldeisers of gerechtsdeurwaarders.

Hoe lang neemt de afwikkeling in beslag

De doorlooptijd bij SBN is na indiening ongeveer 3 maanden. Maar niet alle gedupeerde ouders zullen daar meteen gebruik van maken. De regeling loopt tot eind 2023, tot die tijd kunnen nog vorderingen worden ingediend. Als we zien dat een debiteurklant in aanmerking komt, maar zich nog niet gemeld heeft, zoekt Syncasso contact met ze om dat alsnog te doen.

Wat doet Syncasso nadat de incassopauze eindigt

Wij worden geïnformeerd wanneer een debiteurklant de vorderingen heeft ingediend bij SBN. Omdat de afwikkeling van de vorderingen drie maanden kan duren, doen wij in die periode geen incassoactiviteiten, tenzij de opdrachtgever expliciet vraagt om verdere maatregelen te nemen. Zodra SBN vorderingen aan ons betaalt die wij voor u in behandeling hebben, wikkelen wij de dossiers met u af en informeren wij u daarover.

Nieuwe ontwikkelingen

Er wordt voortdurend overleg gevoerd tussen alle betrokken partijen. Wij gaan u daar regelmatig over informeren. Of kijk zelf op www.services.belastingdienst.nl/toeslagen-samen-herstellen voor de laatste ontwikkelingen.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback