Nieuws

Duurzaam gezond betaalgedrag is relevant voor alle ketenpartners

01 september 2022
Paul Otter over het Syncasso onderzoek naar duurzaam betaalgedrag

Er is een groep debiteurklanten die regelmatig voorkomt in de overdracht van (nieuwe) vorderingen van de opdrachtgevers van Syncasso. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Wisselende inkomsten of een tekort aan betaalcapaciteit op de korte of middellange termijn. Of structureel te lage inkomsten voor de noodzakelijke verplichtingen. Er is ook een groep debiteurklanten die wel beschikken over voldoende betaalcapaciteit, maar waarbij het financiële gedrag niet gezond genoeg is om termijnbetalingen goed na te komen. Syncasso heeft dr. Nadja Jungmann van het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht en dr. Martijn Keizer van Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen gevraagd om te onderzoeken hoe we bij die groep debiteurklanten duurzamer betaalgedrag kunnen bevorderen.

Dit onderzoek gaat over het motiveren van debiteuren die wel kunnen betalen, maar dat om een of andere reden niet doen. Hoe belangrijk is dit onderzoek voor ketenpartners en waarom?

Dit onderzoek is voor alle ketenpartners in de schulddienstverleningsketen belangrijk om goed in te kunnen spelen op de onderliggende motieven van ongezond betaalgedrag. Daarmee kunnen we allemaal beter ons werk doen.

De onderzoekers gaan eerst aan de slag om een onderscheid te maken tussen debiteuren die echt niet kunnen betalen – en debiteuren die dat wel kunnen, maar om de een of andere reden niet doen. Vervolgens zoeken we naar inzichten in de beweegredenen, tekortkomingen en hindernissen die ervoor zorgen dat een klant regelmatig niet betaald. Als je daar een betrouwbaar beeld van hebt, kun je daar passende interventies voor bedenken om een gedragsverandering te ontwikkelen. Vergelijk het met ons eerdere wetenschappelijk onderzoek naar taalvaardigheid. Als je niet begrijpt wat we aan je vragen, moet je niet rekenen op een reactie. Voor slecht of onregelmatig betaalgedrag zullen ongetwijfeld veel verschillende redenen zijn, naast puur financiële. Ik denk dat er ook vaak meerdere oorzaken tegelijk een rol spelen.

Wat is het belang van duurzaam betaalgedrag voor de schulddienstverleningsketen?

Schulddienstverlening beperkt zich tot het oplossen van een betalingsachterstand. Ik denk dat we een stap verder moeten gaan. We lossen de betalingsachterstand op én we zien de debiteur niet meer terug voor incasso. Dat is maatschappelijk en economisch van veel meer waarde. Dat heeft zonder twijfel ook gevolgen voor het verdienmodel van de verschillende ketenpartners. Preventie wordt nog niet vergoed in de schulddienstverleningsketen. Daar moet een oplossing voor komen, omdat het echte toegevoegde waarde levert aan het oplossen van de schuldenproblematiek. Als preventie en duurzaam betaalgedrag betaalde standaardoplossing in de processen van alle ketenpartners worden, verwacht ik daarvan een groot positief effect op de schuldenproblematiek. En een paar procent minder problematische schulden is op dit moment al een gamechanger.

Dit onderzoek richt zich op debiteuren die (wel) kunnen betalen. Waarom is het interessant voor schuldhulpverleners?

Een kleine schuld kan snel uitgroeien tot een problematische schuld, dat weten we uit ervaring. Schuldhulpverlening is dan vaak nodig om het op te lossen. Maar schuldhulpverlening leidt niet vanzelf tot een duurzame verbetering van het betaalgedrag. Dat kan een aanvullend probleem opleveren, omdat in de meeste gevallen niet nogmaals schuldhulpverlening wordt aangeboden. Waardoor de vorderingen bij de gerechtsdeurwaarder terechtkomen, wat in het slechtste geval kan leiden tot afsluitingen en ontruimingen. Duurzaam gezond betaalgedrag ontwikkelen is daarom voor de schuldhulpverlening net zo relevant als voor de andere ketenpartners. Daar gaat dit onderzoek zeker handvatten voor opleveren.

Worden de resultaten van het onderzoek gedeeld met de ketenpartners in de schulddienstverlening?

Al onze onderzoeken kunnen gratis worden gedownload van onze website. Ook dit onderzoek. We gaan op allerlei manieren zorgen dat daar kennis van genomen wordt. Daarnaast gaan we specifiek kijken wat onze partners ermee kunnen in hun eigen processen.

Die benadering heeft in het verleden steeds heel goed gewerkt. Opdrachtgevers hebben ideeën en inzichten overgenomen, de Nationale Ombudsman heeft onze bevindingen over begrijpelijke incassocommunicatie ondersteund en geadviseerd aan de overheid. Onze onderzoeken hebben daardoor veel invloed op de ontwikkelingen in de schulddienstverleningsketen. Dit onderzoek gaat naar mijn overtuiging ook in Den Haag nieuwe inzichten opleveren over de schulddienstverlening.

In mijn rol als Social Responsibility Officer ga ik ervoor zorgen dat we helpen waar we kunnen bij de implementatie van de inzichten uit het onderzoek bij ketenpartners. Dat gaat waarschijnlijk veel tijd kosten, maar daar staat tegenover dat we met z’n allen een grote stap naar voren kunnen gaan zetten. Ik verwacht dat we op basis van de inzichten nieuwe opleidingen en trainingen ontwikkelen die we als E-learning beschikbaar stellen aan onze partners. Verder hebben we heel goed contacten met de NVVK, VCMB, KBVG en de Nederlandse Schuldhulp Route.

Het onderzoek wordt gefaseerd uitgevoerd en eind 2023 afgerond. Om te kunnen bepalen hoe de interventies duurzaam betaalgedrag motiveren, hebben we tijd nodig om met name het duurzame karakter van de interventies in kaart te brengen. Maar die relatief lange doorlooptijd geeft ons nu de ruimte om een communicatie- en implementatieplan te ontwikkelen om iedereen goed te informeren en te helpen implementeren. Want naast kennis en inzichten uit onderzoek maakt een goede samenwerking tussen de ketenpartners het verschil om de schuldenproblematiek de baas te worden.

Presentatie eerste onderzoeksresultaten

Syncasso organiseert seminars om de resultaten en inzichten van de verschillende onderzoeksfasen met ketenpartners in de schulddienstverlening te delen. De eerste bijeenkomst om de resultaten van het data-onderzoek te presenteren is gepland op donderdag 15 september.

In dit seminar vertellen de onderzoekers over de gekozen benadering en de verschillende fasen van het onderzoek. We delen de uitkomsten van de eerste kwantitatieve fase van het onderzoek, over de omvang van de doelgroep en haar sociodemografische karakteristieken. We verwachten dat we de ook eerste inzichten uit de kwalitatieve interviews met doelgroeppersonen aan u kunnen presenteren.

U bent van harte uitgenodigd op donderdag 15 september van 15:00 tot 17:00 uur in Social Impact Factory in Utrecht. Aansluitend is er een borrel.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback