Nieuws

Psychometrische data en incassocommunicatie

28 juni 2019

Psychometrische data en incassocommunicatie

Op 19 juni jl. organiseerde VCMB een ronde tafel bijeenkomst bij ING Commercial Finance over alternatieve credit scoring gebruikmakend van psychometrische data. De data-analisten van Syncasso wilden daar meer over weten.

Rob Dorscheidt van Advice Robo presenteerde een toepassing waarbij met psychometrische data de Betaalbereidheid wordt gemeten. Interessant om die naast de Betaalcapaciteit van debiteuren bij de incassobenadering te betrekken, omdat er een goede correlatie bestaat tussen betaalbereidheid en terugbetaalgedrag. Door Cambridge University is die correlatie vanaf 2013 onderzocht en met een Gini (voorspelkracht) van 66% onderbouwt. Het werkt dus en wordt gebruikt door verschillende banken. Maar is het ook bruikbaar voor creditmanagement?

Vragenlijst

Om de persoonlijke eigenschappen en vaardigheden die nodig zijn voor het model te verzamelen, moet een speciaal hiervoor ontwikkelde vragenlijst worden ingevuld. Daarmee kan de kredietverstrekker/bank zonder gebruik te maken van financiele historie op basis van het PD-scoremodel beslissen om al dan niet een krediet te verstrekken of daar aanvullende voorwaarden aan te verbinden.

Bruikbaar voor creditmanagement?

Maar hoe kom je aan die psychografische data als een betalingsachterstand al geëscaleerd is naar incasso of gerechtsdeurwaarder? Een debiteur de vragenlijst voorleggen zal weinig response opleveren naar verwachting. Mogen scores uit een eerdere vragenlijst gedeeld worden onder bepaalde omstandigheden? Onwaarschijnlijk in het licht van de AVG. Tenzij de betrokken debiteur daar zelf toestemming voor heeft gegeven.

Voegt Betaalbereidheid eigenlijk iets toe, als een vordering in de incassofase terecht is gekomen? Wanneer er wel betaalcapaciteit is ( zgn. niet-willers) mag je verwachten dat de betaalbereidheid laag is, omdat er ondanks aanmaningen en herinneringen toch niet betaald wordt.

Taalvaardigheid van invloed

Om de nuances in de vragenlijst te kunnen onderscheiden moet je beschikken over een behoorlijke taalvaardigheid. Syncasso heeft eerder onderzocht dat de helft van alle debiteuren die we in behandeling hebben laagtalig zijn. Dat kan van invloed zijn op de betrouwbaarheid van de score.

Scoremodellen op basis van psychometrische data zullen op basis van tests in de creditmanagementpraktijk hun bruikbaarheid en toepasbaarheid moeten gaan bewijzen.

Betaalbereidheid en passende oplossingen voor het betalingsprobleem

Syncasso blijft de ontwikkelingen op de voet volgen, omdat betaalbereidheid belangrijk is voor de oplossing waarmee we het betalingsprobleem van een debiteurklant benaderen. Door bijvoorbeeld een passende, voor de debiteurklant haalbare betalingsregeling aanbieden die daardoor ook langer mag duren.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback