Nieuws

Syncasso deurwaarders opgeleid om de goede vragen te stellen

12 oktober 2021

Meer medewerking en snel een goed beeld van de schuldenproblematiek

Onze gerechtsdeurwaarders bezoeken elke maand vijftien tot twintigduizend huishoudens om een oplossing te vinden voor een betalingsachterstand of dagvaarding of een ander exploot te betekenen. Persoonlijk contact is erg belangrijk. Elk bezoek biedt ons de mogelijkheid om één op één met de debiteurklant een oplossing voor het betalingsprobleem te zoeken. Minstens zo belangrijk is dat we tijdens het gesprek een beeld krijgen van de schuldensituatie van de debiteurklant. Hoe groot is het schuldenprobleem op dit moment en is daarvoor al schuldhulpverlening ingeschakeld?

Drie vragen in dertig seconden

Samen met het Customer Insight Center van de Rijksuniversiteit Groningen hebben we een methode ontwikkeld om in een kort gesprek met de debiteurklant de ernst van de situatie in kaart te brengen. De methode is gebaseerd op drie overtuigingsprincipes van sociaal psycholoog Cialdini: autoriteit, sympathie en consistentie. Door op een vriendelijke manier eenvoudige, toetsende vragen te stellen is de kans op antwoorden groter en is er meer bereidheid om samen tot een oplossing te komen.

Gesprekstechnieken trainen

Alle gerechtsdeurwaarders van Syncasso zijn getraind in het gebruik van deze gesprekstechniek. Door jezelf vriendelijk voor te stellen als gerechtsdeurwaarder wordt het eerste principe van Cialdini – autoriteit – bevestigd. Het tweede principe – sympathie – door op een redelijke, vriendelijke en niet bedreigende manier vragen te stellen. Het derde principe – consistentie – komt voort uit de vragen en antwoorden die we gebruiken. Als je antwoord geeft op de eerste vraag, ben je van nature geneigd om ook de volgende vragen te beantwoorden.

Heldere vragen die eenvoudig beantwoord kunnen worden

De vragen zijn eenvoudig te beantwoorden. Wist u dat u een betalingsachterstand heeft bij (Schuldeiser). Heeft u nog meer schulden? Vijf of tienduizend euro? De manier waarop de vragen gesteld worden maakt het verschil. Syncasso Opleiding en Training ontwikkelen hiervoor trainingen die al onze gerechtsdeurwaarders volgen. Onderdeel hiervan zijn e-learnings en rollenspellen.

Eerder in contact met schuldhulpverlening

De bereidheid van de debiteurklant om mee te werken aan een oplossing biedt kansen om eerder schuldhulpverlening in te schakelen waar dat nodig is. Daar wachten de meeste debiteurklanten zelf veel te lang mee, waardoor de kans dat de schulden problematisch worden sterk toeneemt. In ons gesprek aan de deur mogen we in samenwerking met Kredietbank Nederland aanbieden dat een schuldhulpverlener zelf contact zoekt met de debiteurklant. In combinatie met de Cialdini gesprekstechnieken biedt dat perspectief om problematische schulden te voorkomen door in een vroeg stadium schuldhulp te bieden.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback