Nieuws

Ontruimingen I: feiten

13 mei 2019

Ontruimingen I: feiten

Blog: Paul Otter

Waarschijnlijk werd er al ontruimd toen huurwoningen er nog maar net waren. Een ontruiming is een van de meest ingrijpende rechtsmiddelen die kan worden ingezet. In deze blog geef ik u de feiten over ontruimingen. In de volgende blog schrijf ik over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ontruimingen.

Rechtsgronden

Er zijn maar een paar rechtsgronden waarop een rechter toestemming geeft voor ontruiming van een huurwoning. De meest voorkomende zijn: het niet betalen van de huur en het niet gedragen als een goed huurder (wietteelt en overlast). Maar ook woningen in eigendom kunnen in opdracht van de hypotheekhouder worden ontruimd als de woningeigenaar geen rente en aflossing betaalt. Meestal is dat als voorwaarde opgenomen in de akte voor de hypothecaire geldlening die de notaris opmaakt.

Impact

Een ontruiming heeft natuurlijk een grote impact op de ontruimden. Ze moeten hun woning uit en zelf ergens anders onderdak gaan regelen. De gerechtsdeurwaarder maakt de woning leeg en de gemeente voert de goederen af. Als de goederen een economische waarde hebben kan de gemeente ze een tijdje (meestal dertien weken) bewaren (tegen vergoeding). Als de spullen geen economische waarde hebben worden ze als afval afgevoerd.

Onvoorspelbaar

Rechters veroordelen tot een ontruiming als er drie maanden of meer huurachterstand is. Daarna betekent de gerechtsdeurwaarder het vonnis aan de huurder en zegt aan op welke datum de ontruiming is gepland. Ontruimingen zelf zijn onvoorspelbaar. Mijn ervaring is dat veel woningen op de dag van de ontruiming leeg zijn (ongeveer eenderde). De bewoners hebben zelf hun zaken uit de woning gehaald en ergens anders hun heil gezocht. Ongeveer eenderde van de aangezegde ontruimingen gaat daadwerkelijk door. Soms zijn de bewoners thuis, soms niet. De woning wordt leeggehaald, bezemschoon gemaakt en de sloten worden vervangen.

Oplossing

In het geval van het laatste deel, het overgebleven eenderde deel, van de aangezegde ontruimingen wordt op de dag van de ontruiming zelf nog een oplossing bereikt. Dat zijn vaak oplossingen die met ‘stoom en kokend water’ worden bereikt. Familieleden, werkgevers en vrienden schieten te hulp. Dat lukt niet altijd. De oplossing moet snel te realiseren zijn en de verhuurder wil natuurlijk ook graag afspraken maken om nieuwe wanbetaling te voorkomen.

Onderschatting

Ondanks de aankondiging van de ontruiming en de vele tv-programma’s met aandacht voor ontruimingen denken veel mensen nog steeds dat het niet echt tot een ontruiming komt. Ze onderschatten de ernst van de situatie. Die onderschatting van de ernst van de situatie, vaak gekoppeld aan een overschatting van hun mogelijkheden om het probleem op te lossen zijn vaak de oorzaak van een uiteindelijke ontruiming.

Cijfers

In 2018 hebben gerechtsdeurwaarders 14.600 ontruimingen aangezegd (2017: 10.600 en 2016: 14.900). In 2018 zijn er in totaal 5.400 (37% van aanzegde ontruimingen) woningen ontruimd (2017: 5400, 2016: 8100).

In deel II van deze blog schrijf ik over de veranderende visie op ontruimingen van verhuurders, de maatschappij en van gerechtsdeurwaarders.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback