Nieuws

Ontruiming voorkomen

02 december 2019

Ontruiming voorkomen als de debiteurklant geen contact opneemt

Blog: Paul Otter

Laatst mocht ik voor Purpose een workshop voor bijzonder beheerders bij banken geven. Die moest gaan over het gedrag van debiteurklanten en hoe je daar als geldverstrekker op in kunt spelen.

In drie sessies heb ik gedeeld hoe wij, als gerechtsdeurwaarders, met het gedrag van mensen met schulden omgaan.

Beïnvloeden

Samen met de Rijksuniversiteit Groningen hebben we onderzocht hoe we het beste het gedrag van debiteurklanten kunnen beïnvloeden. Daarbij is de belangrijkste uitdaging om contact te krijgen met de debiteurklant. Zonder contact kan je de betalingsachterstand onmogelijk oplossen.

Data

Daarnaast kunnen we met data veel voorspellen: kan iemand wel betalen? En kunnen we op basis van data steeds beter vaststellen welke communicatievorm voor welke persoon het meest geschikt is. Waardoor we beter communiceren met de debiteurklanten die kunnen betalen.

Schrijnende case

Ik sloot de workshop af met een schrijnende case waarin helaas duidelijk wordt dat we nog wel steeds werk te doen hebben. Een bejaard stel met inwonende jonge kleinkinderen betaald de hypothecaire lening niet. Verkoop en ontruiming dreigt!

Een eerdere executieverkoop van de woning was op het nippertje gecanceld door de bank, op humanitaire redenen. Strikte voorwaarde daarvoor was, dat de achterstand niet verder zou oplopen.

Nieuwe beslagen

Na drie nieuwe beslagen op het pensioen wankelt alles weer. Gelukkig trok een medewerker bij ons aan de bel nadat de gemeente zelf beslag had gelegd en de beslagvrijevoet op € 0 had gezet. Die lont in het kruitvat, nota bene door dezelfde gemeente die ook schuldhulp aan dit stel zou moeten verlenen, zette de zaak wel in beweging.

Geen contact

Na een hectische week is de beslagvrijevoet nu juist vastgesteld. Maandelijks ontvangen ze voortaan in ieder geval gevoeg om van te leven en om de achterstand niet meer verder te laten oplopen. Maar de achterstand is nog steeds te hoog en er is nog steeds geen contact met dit stel tot stand gekomen.

Zelfs de schuldhulp van de gemeente krijgt geen contact. Herhaalde huisbezoeken waren niet succesvol. Waarom ze het contact vermijden, kunnen we alleen maar over speculeren. Zeker is wel dat contact een voorwaarde is om een duurzame oplossing te vinden. Helaas is die nog niet in zicht.

Gedwongen beschermingsbewind

Ik vermoed dat er nog meer vorderingen zijn (of komen) die een nieuwe beslagen met zich mee zullen brengen. Een veenbrand dus. Wat mij betreft is dit een perfecte case voor een gedwongen beschermingsbewind (zie ook het artikel van Andre Moerman). Dat heb ik al eerder bij de betreffende gemeente aangegeven. En zal ik ook op blijven aandringen zolang er geen andere oplossing in zicht komt!

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
19 september 2024

Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.

"Als Business Manager bij Syncasso spreek ik dagelijks met schuldeisers en ketenpartners die het niet alleen belangrijk vinden dat klanten hun betalingsverplichtingen nakomen maar die ook op zoek zijn naar duurzame oplossingen. Daarin is er vaak veel aandacht voor jongeren die al vroeg in het leven met financiële uitdagingen te maken hebben."

Lees meer over: Vroegsignalering voor jongeren. Betrek het onderwijs.
17 september 2024

Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start

Hogeschool van Amsterdam (HvA), de Universiteit van Amsterdam (UvA) en incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso starten samen een onderzoeksproject "Jongeren van zorgschulden naar duurzaam betaalgedrag". Het onderzoek, dat loopt van september 2024 tot maart 2025, richt zich op het begrijpen en aanpakken van de toenemende zorgschulden onder jongeren. De organisaties willen daarmee duurzame oplossingen ontwikkelen om deze schuldenproblematiek bij jongeren effectief te bestrijden.

Lees meer over: Onderzoek naar jongeren en zorgschulden van start
10 september 2024

Communicatie

In 2023 is onze nieuwe website live gegaan. De look en feel is moderner en persoonlijker geworden door foto’s van ons eigen team te gebruiken. Syncasso hecht veel belang aan gesegmenteerde en gerichte incassocommunicatie. Daarom is onze communicatie begrijpelijk en voelt als persoonlijk voor de ontvanger. Met onze voorspelmodellen en inzichten uit wetenschappelijk onderzoek, bepalen we de toon en boodschap die past bij de betaalcapaciteit van de debiteurklant.

Lees meer over: Communicatie
Feedback