Nieuws
Ondersteuning aanmelding SBN
15 september 2022Ondersteuning aanmelding Sociale Banken Nederland
Syncasso motiveert en helpt slachtoffers kinderopvangtoeslagenaffaire om private schulden door te geven
In eerdere nieuwsberichten hebben we de afhandeling van de private schulden in relatie tot het aflopen van de incassopauze toegelicht. Private schulden moeten door de gedupeerden zelf worden ingediend bij Sociale Banken Nederland (SBN), die de schulden bij de schuldeisers verifieert en ze vervolgens rechtstreeks betaald. Dat is voor een deel van de slachtoffers van de kinderopvangtoeslagenaffaire moeilijk, waardoor de afwikkeling van de private schulden meer tijd vraagt.
Syncasso helpt en motiveert om de schulden bij SBN te melden
Er is door Syncasso een intensief communicatieprogramma opgezet om de gedupeerden te motiveren om hun private schulden bij Sociale Banken Nederland te melden. SBN zorgt ervoor dat na verificatie de private schulden die voor 1 juni 2021 ontstaan zijn rechtstreeks aan de schuldeisers betaald worden.
Syncasso heeft alle gedupeerden een compleet overzicht van alle private schulden toegezonden. In veel gevallen was dat uitgebreider dan het overzicht dat van Schuldenwijzer.nl kan worden gedownload. Daarbij hebben we begrijpelijk uitgelegd hoe de procedure bij SBN werkt en welke stappen de gedupeerde zelf moet zetten om een oplossing voor de schulden te bereiken.
Hiervoor is een speciale workflow ingericht die ervoor zorgt dat bij het uitblijven van een reactie, automatisch herinneringen per post en/of e-mail gestuurd worden, opgevolgd door meerdere belpogingen van ons contact center. Als dat ook geen resultaat heeft opgeleverd, wordt een huisbezoek gedaan om met de gedupeerde in gesprek te gaan en te helpen om de registratie bij SBN voor elkaar te krijgen.
Sommige gedupeerden zijn de Nederlandse taal niet goed machtig. Die worden door ons Contact Center teruggebeld door een collega die hun (moeder)taal beheerst om ze te helpen bij de registratie.
Pilot met de Belastingdienst
Syncasso wordt wekelijks geïnformeerd door de Belastingdienst welke gedupeerden de registratie bij SBN succesvol hebben afgerond. Hierdoor kunnen we precies zien wie dat nog niet gedaan hebben en waar we onze communicatie om de SBN-registratie te voltooien op moeten richten. Deze geïntegreerde benadering is zo succesvol, dat de Belastingdienst die als pilot verder wil uitrollen.