Nieuws

Nepcijfers in de schulden- en incassoketen

05 april 2019

Nepcijfers in de schulden- en incassoketen

Blog: Paul Otter

Laatst was ik bij een bijeenkomst over het voorkomen van ontruimingen. De voorzitter startte met cijfers: 8000 ontruimingen in 2018 met een kostenplaatje van een € 100.000 per ontruiming. Als je die cijfers hoort zit je op het puntje van je stoel. Helaas: het is nepnieuws, zoals wel vaker met cijfers in de schulden- en incassoketen.

Inschatting

Gerechtsdeurwaarders zijn verplicht lid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG verplicht haar leden cijfers over de ambtshandelingen (zoals ontruimingen) op te geven. Die cijfers worden door het CBS verwerkt. De cijfers van 2018 zijn nog niet bekend dus als iemand daar nu wat over roept is het niets meer dan een inschatting.

Totaaloverzicht

In Nederland mogen alleen gerechtsdeurwaarders ontruimen. En omdat zij verplicht lid zijn van de KBvG en hun cijfers moeten rapporteren, is de KBvG de enige in Nederland met een totaaloverzicht. Cijfers van Aedes, de koepel van woningcorporaties, dekken niet alles af. Niet alle huurwoningen zijn tenslotte van woningcorporaties én niet alle woningcorporaties zijn bij Aedes aangesloten.

Ontruimingen

De ontruimingscijfers over 2018 zijn nog niet bekend. Wel die van 2017, toen waren dat er 5400. Elke ontruiming is er een teveel. Een ontruiming is een van de meest ingrijpende ambtshandelingen die de wetgever aan de gerechtsdeurwaarder heeft opgedragen. De laatste vijf jaren neemt het aantal ontruimingen jaarlijks, gelukkig, af. Het voorkomen van ontruimingen is een legitiem doel. Het is te verwachten dat het cijfer over 2018 lager uitvalt dan 5400 in 2017.

Maatschappelijke schade

De gestelde € 100.000 maatschappelijke schade per ontruiming is mijns inziens een forse overschatting. Soms is er alleen schade voor de verhuurder, met niet betaalde huur en gerechtsdeurwaarderskosten. Soms is er bijvoorbeeld maatschappelijke opvang en/of wordt er begeleiding geregeld. Dat de teller dan stevig oploopt geloof ik wel. Maar om die schade dan zomaar op een bedrag te stellen gaat te ver. Zeker omdat een wetenschappelijke onderbouwing naar de maatschappelijke schade (nog) niet voorhanden is.

Nepnieuws

In kranten, op TV en online is terecht veel aandacht voor schulden. Cijfers worden hierin nadrukkelijk gebruikt. De maatschappelijke discussie ontspoort als die cijfers op geen enkele wijze (wetenschappelijk) onderbouwd zijn. Maar ook als cijfers uit hun context worden gehaald en als harde feiten worden gepresenteerd. Dat schulden allerlei vervelende gevolgen kunnen hebben is meer dan duidelijk. Het lijkt vaak dat de schuldenproblematiek alleen maar verergert. Maar is dat wel echt zo? Er zijn nog geen goede cijfers beschikbaar die een totaalbeeld geven!

Context

Maar waarom gebruiken mensen verzonnen cijfers of halen ze de cijfers uit hun context?  Dat is omdat cijfers een verhaal kracht bij zetten en urgentie kunnen benadrukken. Cijfers kunnen dan dus een instrument zijn voor de gedreven schuldhulpverlener, incasseerder of gerechtsdeurwaarder om doelen te bereiken. Cijfers worden gebruikt uit een stukje passie voor het vak, om doelen te bereiken of om standpunten te benadrukken.

Betrouwbare bronnen

Hoe begrijpelijk ook, verkeerde cijfers verhinderen een goede oordeelsvorming en besluitvorming. Gelukkig is het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezig om cijfers te vergaren over de gehele schulden- en incassoketen. Dat zijn cijfers uit de keten zelf én van betrouwbare bronnen zoals CBS. Dat is hoognodig om de juiste prioriteiten te stellen en een goed oordeel te vormen.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder en bestuurslid van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG). De KBvG zorgt voor een goede beroepsuitoefening door de gerechtsdeurwaarders bij de uitvoering van hun taken, met oog voor beide partijen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
Feedback