Nieuws

Lezen ≠ Begrijpen

06 februari 2018

 

We weten hoeveel Nederlanders er laaggeletterd zijn, maar niet hoeveel mensen er laaggeletterd zijn bij de schuldhulp en gerechtsdeurwaarders. Onze aanname dat het aantal groter is dan het gemiddelde in Nederland wordt bevestigd door de eerste resultaten van ons onderzoek. Bijna 50% is laaggeletterd.

Wetenschappelijk onderzoek

Voor laaggeletterden is het moeilijker om hun financiën op orde te houden. Daarom is het belangrijk dat we onderzoeken hoe groot het probleem is en hoe we daarmee het beste om kunnen gaan. In samenwerking met Kredietbank Nederland en Stichting Lezen & Schrijven wordt wetenschappelijk onderzoek door de Rijksuniversiteit uitgevoerd.

Betere communicatie

Behalve een inventarisatie van de omvang van de problematiek, onderzoeken we ook hoe we laaggeletterden kunnen identificeren in onze databases, zodat we beter met ze kunnen communiceren. Daarvoor wordt met de Stichting Lezen & Schrijven een set basisregels ontwikkeld voor het effectiever communiceren met laaggeletterden over schulden.

Sneller en beter contact, minder narigheid

We gaan op basis van het onderzoek communicatiemiddelen ontwikkelen, testen en daarmee behandeltrajecten inrichten die ervoor zorgen dat we sneller en beter in contact komen met de laaggeletterden om het betalingsprobleem op te lossen. Dat voorkomt dat de schulden verder oplopen met alle stress die daarbij komt. In de video van Stichting Lezen & Schrijven meer over het onderzoek en de achtergronden.

Gerelateerde nieuwsberichten

28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
Feedback