Nieuws
Lees mee met de verhalen van ons team
06 augustus 2024In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.
Onze incassomedewerkers zijn verantwoordelijk voor het duurzaam incasseren van betalingsachterstanden. Als regisseur in het incassotraject weten ze de situatie snel in kaart te brengen om samen met de debiteurklant tot de beste oplossing te komen. Onze medewerkers zijn van A tot Z betrokken: van telefonisch contact met debiteurklanten om passende betalingsregelingen af te spreken, inzicht te geven in inkomsten en uitgaven en het doorverwijzen naar (schuld)hulp. Tot het treffen van executiemaatregelen en aanmaken van exploten. Altijd maatschappelijk betrokken en met oog voor de persoonlijke situatie van de debiteurklant. Een van deze incassotoppers is Chris.
‘Ik ben een echte Noord-Hollander, geboren en getogen in Haarlem. Op mijn 13e verhuisden we naar Leeuwarden vanwege het werk van mijn vader. Mijn jeugd draaide om school en voetbal. Ik speelde bij HFC Haarlem en later bij Cambuur. Mijn dagen waren goed gevuld: om 8 uur ’s ochtends de deur uit en pas om 7 uur ’s avonds weer thuis. Na zeven jaar bij Cambuur besloot ik op mijn 21e te stoppen met voetballen op hoog niveau. Via mijn werk bij de Postbank/ING leerde ik mijn huidige vrouw kennen. Inmiddels wonen we al bijna 20 jaar in Berlikum, een dorpje tussen Leeuwarden en Franeker. We hebben twee kinderen: dochter Lina van 15 en zoon Tom van 12.
Inmiddels werk ik 16 jaar met plezier bij Syncasso. Ik heb op verschillende afdelingen gewerkt. De afgelopen jaren in het team NUTS, waar onder andere de betalingsachterstanden van energieleveranciers worden behandeld. Sinds ongeveer anderhalf jaar ben ik ook praktijkcoach, een rol die het team op verschillende vlakken ondersteunt. Zoals bij de introductie van nieuwe wetgeving, om deze te vertalen naar de dagelijkse werkzaamheden. Erg leuk om te doen!
Vertel eens iets meer over je rol als praktijkcoach
Mijn taken als praktijkcoach zijn divers. Allereerst ben ik het eerste aanspreekpunt voor mijn team als ze tegen problemen aanlopen. Bijvoorbeeld met uitdagende dossiers of nieuwe werkinstructies. Ik bied hulp of neem contact op met andere afdelingen. Knelpunten bespreek ik met de teamleider. Daarnaast geef ik maandelijks trainingen aan nieuwe medewerkers, over het gebruik van onze dossier-applicatie, waarin we onze klantendossiers behandelen. Ook het testen van nieuwe systemen of procedures voordat ze worden geïmplementeerd is onderdeel van mijn rol als praktijkcoach. Bij software-releases informeer ik mijn team over de belangrijkste veranderingen. Dit doe ik in nauwe samenwerking met de andere praktijkcoaches. Daarmee heb ik ook wekelijks overleg om de lopende projecten en veranderingen in de organisatie te bespreken. Deze rol is een mooie aanvulling op mijn reguliere werkzaamheden.
Hoe zorg je voor een goede werk-privé balans?
Het is fijn dat Syncasso een goede werk en privé balans belangrijk vindt. Daardoor kan ik 34 uur per week werken, met een schema dat bij mij past. De eerste twee dagen werk ik volle dagen en de rest van de week 6 uur per dag. Dit schema ontstond uit praktische overwegingen toen mijn kinderen jonger waren. Deze werktijden vind ik nog steeds heel prettig. Vooral omdat de kortere middagen me de mogelijkheid geven om in de middag te sporten of tijd door te brengen met mijn gezin. In mijn vrije tijd ben ik nog steeds graag sportief actief. Ik voetbal en volleybal en geef ook training. Op deze manier blijf ik niet alleen lichamelijk fit maar houd ik ook alle energie om mij volledig in te zetten op mijn werk.
De wereld om ons heen verandert, wat merk je daarvan in je werk?
Mijn werk bij Syncasso is in de afgelopen 16 jaar flink veranderd, vooral op het gebied van automatisering en privacywetgeving. Toen ik begon, werd er nog veel handmatig gewerkt. Nu is bijna alles geautomatiseerd. Ook de omgang met privacygevoelige informatie is enorm veranderd. Vroeger werkte je met papieren dossiers, nu is alles AVG-proof en gaan we veel zorgvuldiger om met persoonlijke gegevens. Daarnaast is ook de houding van debiteurklanten veranderd. Ookal schamen mensen zich nog vaak voor schulden, er wordt wel makkelijker over gepraat. Gelukkig kunnen we onze kennis en kunde in ons veranderende werkveld continue op pijl houden. Via door Syncasso zelf ontwikkelde e-learnings, training on the job en ons intranet blijven we continue op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in onze branche. Daarnaast hebben we een online kenniscentrum waarin we op verschillende vlakken kennis delen. Van werkinstructies en wettelijke bepalingen tot onze tone-of-voice.
Wat spreekt jou het meest aan bij Syncasso?
Verrassend veel mensen werken hier al járenlang. Volgens mij heeft dit alles te maken met de goede werksfeer, de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling en de flexibiliteit om werk en privé te combineren. Voor mij betekent dit dat ik al jaren met plezier naar mijn werk ga, en dat hoop ik nog lang te blijven doen!’
Chris bedankt voor dit interview. Enthousiast geworden over werken bij Syncasso? Kijk op onze website voor meer informatie en vacatures.