Nieuws
Lees mee met de verhalen van ons team
16 juli 2024In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.
Onze missie: duurzaam incasseren. Dit betekent naast efficiënt incasseren, ons inzetten om problematische schulden te voorkomen, vroegtijdig het risico daarop signaleren en debiteurklanten beschermen tegen onnodige (gerechtelijke) kosten. Onze mensen, processen en systemen zijn hier volledig op ingericht. Een belangrijk team daarbij is het Service Center. We verwerken daar jaarlijks zo’n 130.000 inbound calls en ruim 20.000 chat- en whatsappberichten! Dat doen we met een team van ongeveer 30 mensen. Een daarvan is Maarten.
‘Mijn naam is Maarten, ik ben 56 jaar. Na het afronden van mijn opleiding in de hotellerie heb ik jarenlang in luxere hotels gewerkt. Deze ervaring komt bij Syncasso goed van pas. Goed kunnen luisteren en je in kunnen leven in de ander, zijn kwaliteiten die je hier continue inzet. Ik werd getipt dat Syncasso collega’s zocht voor het Service Center. Hoewel ik aanvankelijk twijfelde, ben ik toch naar een speciale recruitmentochtend gegaan. Daar kreeg ik uitleg over de organisatie en de inhoud van de functie. Ik zag daar de overeenkomst met het werken bij Syncasso en mijn achtergrond in de dienstverlenende sector, en raakte enthousiast. Toen heb ik gesolliciteerd.
Wat maakt dat jij met plezier naar je werk gaat?
Een van de redenen waarom ik met plezier naar mijn werk ga, is dat ik sociaal en maatschappelijk impact kan maken. We krijgen de tijd en ruimte om op een persoonlijke en betrokken manier met debiteurklanten te communiceren. Daarbij blijven we reëel. Soms hebben mensen een motiverend gesprek nodig om in actie te komen. Daarnaast is het een brede functie en alle kanten van de maatschappij komen voorbij. Financiële problemen en armoede zijn een complexe materie. Doordat we continue op zoek gaan naar een duurzame oplossing, kan ik mensen op verschillende manieren ook echt helpen.
Sommige gesprekken zijn intensief; debiteurklanten kunnen boos of teleurgesteld zijn. Het geeft een goed gevoel als ik dat gesprek een positieve wending kan geven en positief kan afsluiten. En mocht dat een keer niet lukken, dan is er ook goede ondersteuning. Door even ruimte te nemen en met een collega of mijn leidinggevende te sparren. Daarnaast hebben we altijd een ervaren collega/care-coach in de buurt voor ‘coaching on the job’. En maandelijks luisteren we met elkaar gesprekken terug waarop we gezamenlijk reflecteren, heel leerzaam!
Welke aspecten van het werken bij het Service Center vind je het meest leerzaam?
Het werk is interessanter en leuker dan het misschien van buiten lijkt. Natuurlijk zijn er uitdagingen en moeilijke gesprekken, maar je hebt vooral veel leuke interacties. Bovendien kunnen we ook makkelijk thuis werken. Dit in het kader van SyncSlim werken. Dat gaat over plezier hebben in je werk. Met een goed functionerende thuiswerkplek die ergonomisch in orde is. En over zelf je werktijden afstemmen met je team.
Mijn collega’s in het Service Center zijn een diverse groep, met een goede mix van jong en oud. Deze diversiteit zorgt voor een interessante dynamiek op de werkvloer. Het is fijn om met mensen van verschillende leeftijden en achtergronden te werken. Het is een uitdagende en boeiende baan, waar ik veel leer en een verschil kan maken in het leven van mensen.’
Maarten bedankt voor dit interview. Enthousiast geworden over werken bij het Service Center van Syncasso? Kijk op onze website voor meer informatie en wie weet tot ziens op één van onze recruitmentochtenden!