Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel IV - oplossingen

12 januari 2023
Begrijpelijke incassocommunicatie zorgt voor meer oplossingen

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het 4e deel.

Incassocommunicatie, brieven, e-mails en andere berichten over betalingsachterstanden, worden vaak niet goed begrepen. Door begrijpelijke taal te gebruiken die ook leesbaar is voor laaggeletterden kun je dat verbeteren. Ook in de persoonlijke taal face-to face of via de telefoon. Waar moet je op letten?

Vormgeving van de communicatie
  • Gebruik korte zinnen en taalniveau B1 of begrijpelijker.
  • Gebruik geen synoniemen voor hetzelfde begrip, dat werkt verwarrend.
  • Lettertype minstens corps 10 en de interlinie (ruimte tussen de regels) op 1.15 voor betere leesbaarheid.
  • Voeg afbeeldingen toe, een plaatje vertelt meer dan 1.000 woorden en trekt aandacht.
  • Communiceer zo persoonlijk mogelijk, met een geruststellende toon en een boodschap die motiverend en oplossingsgericht is.
  • Vraag een klantenpanel om je communicatie te beoordelen op begrijpelijkheid.
Kies een logische indeling
  • Zorg dat de indeling van je communicatie logisch is, door alinea’s met kopteksten te onderscheiden.
  • Start met de betalingsachterstand. Voeg een specificatie toe als bijlage met een duidelijke omschrijving.
  • Vervolgens maak je duidelijk dat je dit samen wilt gaan oplossen en dat je daarbij gaat helpen.
  • Geef extra aandacht aan wat de debiteur nu het beste kan doen.
  • Help om snel te reageren met een haalbare datum, een betaallink of bijvoorbeeld een QR-code.
Zorg voor een duidelijke call-to-action: wat moet er nu gebeuren?
  • Vraag om te reageren voor een haalbare datum.
  • Benadruk dat reageren heel belangrijk is, zeker als je niet kunt betalen.
  • Maak het makkelijker om te betalen door een Betaallink, QR-code en betaalinformatie toe te voegen.
  • Bied standaard een betalingsregeling aan om de achterstand op te lossen.
  • Vertel dat een betalingsregeling alleen werkt als de nieuwe facturen ook betaald worden.
  • Vraag bij persoonlijk contact altijd wat hij/zij nu gaat doen. Zo controleer je of debiteurklant het goed begrepen heeft.
Maak duidelijk wat er gebeurt als debiteurklant niets van zich laat horen of te laat reageert
  • Er komen extra kosten Hoe langer het duurt, hoe duurder het wordt.
  • De druk neemt toe, dat kan extra stress veroorzaken.
  • De deurwaarder wordt misschien ingeschakeld.
  • ‘Laat het niet zover komen, neem vandaag nog contact op om samen een oplossing te vinden.’

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Duurzame Betalingsregelingen. Waar moet je aan denken om duurzame betalingsregelingen af te spreken?

Gerelateerde nieuwsberichten

08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
19 maart 2025

a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs

Financiële educatie heeft een grote prioriteit bij a.s.r. Zij zetten zich via Doenkracht in om jongeren beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Als onderdeel van deze missie stelt a.s.r. 1.000 exemplaren van het jeugdboek Geen Saldo beschikbaar voor het onderwijs.

Lees meer over: a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs
Feedback