Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel III - Responsedrempels

05 januari 2023
Responsedrempels wegnemen en communicatiekanalen combineren

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen. Dit is het derde deel van serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie

Debiteurklanten vinden het moeilijk om zelf contact op te nemen
  • Zorg dat mensen begrijpen wat ze moeten doen. Maak mensen in je incassocommunicatie heel duidelijk wat er van ze verwacht wordt en waar ze terecht kunnen met hun vragen.
  • Maak keuzemenu’s niet te ingewikkeld en zorg voor korte wachttijden.
  • Bied klanten verschillende mogelijkheden om te betalen (betaallink, QR code, iDEAL, Tikkie, automatische overboeking, betalen in delen) en laat ze zelf kiezen.
  • Laat klanten die kiezen voor een automatische overboeking zelf kiezen op welke dag van de maand ze dat doen.
Contactkanaal voorkeuren
  • Probeer verschillende communicatiekanalen om in contact te komen, test wat het beste werkt: via telefoon, brief, chat, e-mail en/of sms. Uit onderzoek blijkt dat na een brief direct een e-mail te sturen een hogere respons oplevert. Een combinatie van verschillende kanalen bereikt sneller, meer mensen.
  • Zorg dat er verschillende manieren zijn waarop mensen zelf contact kunnen opnemen. Telefonisch, online, e-mail, sociale media of in een Mijn-omgeving. Sommige debiteurklanten komen liever naar kantoor om te overleggen.
  • Probeer debiteurklanten in hun voorkeurstaal te woord te staan. Als je je niet goed kunt uitdrukken in het Nederlands, is het heel geruststellend als je met iemand kunt praten in de taal die je goed beheerst.

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Begrijpelijke Incassocommunicatie. Waar moet je aan denken qua toon, opbouw en structuur van de communicatie om beter begrepen te worden?

Gerelateerde nieuwsberichten

08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
19 maart 2025

a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs

Financiële educatie heeft een grote prioriteit bij a.s.r. Zij zetten zich via Doenkracht in om jongeren beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Als onderdeel van deze missie stelt a.s.r. 1.000 exemplaren van het jeugdboek Geen Saldo beschikbaar voor het onderwijs.

Lees meer over: a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs
Feedback