Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel VI - Segmenteren

08 februari 2023
Segmenteren om persoonlijk te communiceren

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen.

Dit is het 6e en laatste deel van deze serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie.

Je segmenteert een debiteurklantenbestand om beter en effectiever met je klanten te communiceren. Bijvoorbeeld door anders of vaker met een segment contact te zoeken. Of om verschillende boodschappen te gebruiken in je incassocommunicatie. Het werkt het beste als iedere debiteurklant het gevoel heeft dat de communicatie persoonlijk voor hem of haar gemaakt is.

Waar kun je op segmenteren om effectiever over een achterstand te communiceren?
  • Days Sales Outstanding (DSO) – ouderdom van de vordering
  • Hoogte van de (totale) vordering
  • Historisch betaalgedrag
    (Storneringen)
    (Slepen;debiteurklanten die structureel te laat betalen)
    (Actueel aantal termijnen in achterstand)
    (Frequentie van de achterstanden)
  • Betaalwijze
    (Automatische betaling)
    (Overschrijving)
  • Leeftijd en samenstelling van het huishouden
  • Communicatiehistorie
    (Bezoek, telefonisch, email, websitebezoek, bezoek mijn-omgeving)
  • Communicatiekanaal | Voorkeurskanaal van de debiteurklant
    (E-mail of brief sturen)
    (Mobiel via chat of sms)
    (Mobiel of vast bellen)
Hoe begin je met een gesegmenteerde incassobenadering?

Segmenteren doe je klantgericht. Wat is de beste benadering om jouw debiteurklanten effectief te bereiken en ze te motiveren om samen een oplossing te vinden voor de betalingsachterstand? Hogere response, kortere doorlooptijd en beter betaalgedrag zijn absolute waarden die je goed kunt meten en verder kunt analyseren op basis van de selectiecriteria die je beschikbaar hebt. Zijn er groepen debiteurklanten die significant beter reageren op je test dan wanneer je ze op de gebruikelijke manier blijft benaderen? Dan is er een belangrijke stap gezet richting klantgerichte incassocommunicatie. Segmentatie is een continu proces van zoeken naar verbeteringen en meten of dat gelukt is. Behalve betere incassoresultaten, zie je een betere incassobenadering ook terug in de (debiteur)klanttevredenheid. Dat maakt het meer dan de moeite waard.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback