Nieuws

Klantgerichte incassocommunicatie deel V - Duurzame betalingsregelingen

24 januari 2023
Duurzame betalingsregelingen worden beter volgehouden

Snel in contact komen met debiteurklanten om samen oplossingen te vinden voor een betalingsprobleem voorkomt escalatie van (incasso)kosten en stress. Dat lukt helaas niet altijd, waardoor beginnende schulden zich kunnen ontwikkelen tot problematische schulden.

Door de stijgende inflatie en energietarieven zal het aantal betalingsachterstanden toenemen. Veel debiteurklanten weten niet goed hoe ze daarmee om moeten gaan. Klantgerichte incassocommunicatie kan het verschil maken tussen passende oplossingen en oplopende schulden. Syncasso heeft met een combinatie van wetenschappelijk onderzoek, voorspelmodellen, data-analyse en continue testen veel kennis en ervaring opgebouwd over wat wel en niet werkt in incassocommunicatie. In deze serie artikelen willen we die met u delen.

Dit is het 5e deel van serie artikelen over klantgerichte incassocommunicatie.

Gemiddeld komen debiteurklanten 1 op de 3 betalingsregelingen niet na. Omdat het hen ontbreekt aan financieel overzicht. Of omdat een te hoog termijnbedrag afgesproken is. En dat komt vaak omdat de debiteurklant denkt dat hoog termijnbedrag nodig is om een betalingsregeling te krijgen. Dat levert onnodige stress op en creëert vaak ook extra kosten om verschillende betalingsregelingen voor dezelfde achterstand opnieuw in te regelen. Ook bestaat het risico dat het betalingsprobleem verschoven wordt naar andere schuldeisers, omdat de debiteurklant die verplichtingen niet meer kan nakomen. Dat kan een escalatie van incassokosten veroorzaken en het begin van problematische schulden. Wat kun je doen om een duurzame betalingsregeling af te spreken?

Wat is een duurzame betalingsregeling?
  • Een betalingsregeling die de achterstand met periodieke afbetalingen oplost en ervoor zorgt dat de debiteurklant in zijn of haar levensonderhoud en andere lopende verplichtingen kan blijven voorzien.
  • Lagere termijnbedragen en langere looptijden zijn meestal nodig om de achterstand op te lossen.
  • Voorwaarde is dat de nieuwe facturen (ook) op tijd betaald worden.
Hoe kom je erachter of het voorgestelde bedrag goed kan worden volgehouden?

Stel context-gerelateerde vragen zoals:

  • Heeft u nog andere betalingsachterstanden?
  • Zo ja, bij welke andere vaste lasten leveranciers?
  • Hoe groot zijn deze achterstanden?

Is schuldhulpverlening betrokken?

  • Zo ja, Wie is uw schuldhulpverlener?
  • Mogen we contact zoeken?

Heeft u andere lopende betalingsregelingen?

  • Zo ja, bij wie, hoeveel per maand?
  • Kunt u die volhouden? Waarom niet?
Hoe spreek je dat het beste af?
  • Mondeling en daarna de afspraken schriftelijk bevestigen in begrijpelijke taal
  • Bij debiteurklant controleren of de afspraken goed begrepen zijn
  • Maandelijks ondersteunen met sms, chat of emailberichten
    (Betaallinks of QR-codes toevoegen)
  • Betaalpauzes bij calamiteiten inlassen
    (Direct bellen als de termijn niet betaald is)
    (Informeren naar de oorzaak)
    (Nieuwe betalingsafspraak maken en vastleggen)

In het volgende artikel delen we onze kennis en inzichten over Segmentatie. Waar moet je aan denken om gesegmenteerd met debiteurklanten te communiceren?

Gerelateerde nieuwsberichten

08 april 2025

Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren

Onze collega Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, schreef een column voor het Tijdschrift voor Schuldsanering (maart 2025, nr. 01) over de invloed van Buy Now Pay Later op jongeren en schuldenproblematiek.

Lees meer over: Buy Now, Pay Later: Onzichtbare gevaar voor jongeren
03 april 2025

Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!

Syncasso wil debiteurklanten nog beter bedienen en tegelijkertijd het werk van service center agents overzichtelijker en eenvoudiger maken. Met hulp van Quintor zijn al flinke stappen gezet. ‘Bij iedere aanpassing werden ook meteen de testen gebouwd.’

Lees meer over: Samenwerking Quintor en Syncasso zorgt voor efficiëntere klantcontacten!
01 april 2025

ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie

Voor het boek ‘Geen Saldo’ vroegen we ervaringsdeskundigen van Stichting ONSbank om mee te lezen en hun mening met ons te delen. Met veel enthousiasme en een frisse blik doken zij in het verhaal en deelden waardevolle inzichten over hoe jongeren schulden ervaren.

Lees meer over: ONSbank-ervaringsdeskundigen over ‘Geen Saldo’: hun kijk op schulden en financiële educatie
27 maart 2025

Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld

Tijdens de Week van het Geld organiseerde Eneco een inspirerend event met het thema: hoe kunnen we gelddromen van jongeren waarmaken. Experts en partners kwamen samen om te spreken over de belangrijke rol van financiële educatie en hoe jongeren beter ondersteund kunnen worden in het voorkomen van schulden.

Lees meer over: Eneco steunt Geen Saldo-initiatief tijdens de Week van het Geld
25 maart 2025

Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren

Syncasso ondertekende vandaag, in aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima, het Afsprakenkader Sociaal Incasseren. Dit werd gedaan tijdens een bijeenkomst georganiseerd door SchuldenLab op locatie bij Vattenfall.

Lees meer over: Syncasso ondertekent Afsprakenkader Sociaal Incasseren
24 maart 2025

Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld

Vandaag overhandigde Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso tijdens de opening van de Week van het geld in Amsterdam officieel het jeugdboek Geen Saldo aan wethouder Marjolein Moorman (Onderwijs, Jeugd(zorg), Armoede en Schuldhulpverlening).

Lees meer over: Marjolein Moorman neemt jeugdboek Geen Saldo in ontvangst tijdens opening Week van het geld
21 maart 2025

Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren

Bij Syncasso werken we samen met organisaties die echt het verschil willen maken. Achmea is daar een prachtig voorbeeld van. Al jarenlang is Syncasso een van de externe incassopartners van Achmea.

Lees meer over: Achmea zet zich in voor financiële bewustwording bij jongeren
20 maart 2025

Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo

Geld speelt een enorme rol in ons leven. Maar hoe leer je jongeren hier goed mee omgaan? Onze CEO kwam op het idee om een jeugdboek te laten schrijven over geld en schulden.

Lees meer over: Geld, Schulden en Jongeren: Michaël Brouwer, CEO Syncasso over het ontstaan van het boek Geen Saldo
19 maart 2025

a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs

Financiële educatie heeft een grote prioriteit bij a.s.r. Zij zetten zich via Doenkracht in om jongeren beter voor te bereiden op financiële zelfstandigheid. Als onderdeel van deze missie stelt a.s.r. 1.000 exemplaren van het jeugdboek Geen Saldo beschikbaar voor het onderwijs.

Lees meer over: a.s.r. verspreidt Geen Saldo in het onderwijs
Feedback