Nieuws

Hoge opkomst eerste seminar Lezen ≠ Begrijpen

16 januari 2019

 

Dinsdag 15 januari, 13.00 uur, de eerste van zes seminars “Lezen is niet begrijpen”. Met de seminars sluiten we een twee jaar lopend onderzoekstraject af dat we met de Rijksuniversiteit Groningen, Kredietbank Nederland en de stichting Lezen en Schrijven hebben uitgevoerd. Die brede samenwerking is op zich al bijzonder.

Schrijnende gevolgen

Het onderwerp is misschien niet zo bijzonder, maar de resultaten van het onderzoek des temeer. Uit ons onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van de mensen met financiële problemen ook problemen heeft met lezen en schrijven. De gevolgen daarvan hebben we ook in beeld gebracht in het tweede deelonderzoek. Deze zijn schrijnend en zorgen er in de praktijk voor dat we ons werk niet goed kunnen doen. In het laatste deel van het onderzoek hebben we diverse communicatiemiddelen getest. Dat er echt iets moet veranderen is duidelijk, maar wat precies is nog een behoorlijke uitdaging.

Veel belangstelling

Het seminar is goed bezocht. Ongeveer honderd bezoekers zorgden voor een volle zaal in de molen van de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Na inleidingen door Klaas Wybo van der Hoek van NHL Stenden en Boukje Tol, wethouder bij de gemeente Waadhoek, legde de St. Lezen en Schrijven uit wat precies laagtaligheid is. Heel bijzonder was het persoonlijke verhaal van Tineke Leyten, een taalambassadeur die zelf heeft meegemaakt hoe het is om niet te kunnen lezen en schrijven. Haar persoonlijke ervaringen waren aangrijpend. Van de gehele Nederlandse bevolking is ongeveer 1 op de 8 inwoners laagtalig. Gebruiksaanwijzingen, brieven, wegborden kunnen allemaal onbegrijpelijk zijn.

Workshop

Hierna volgde een presentatie van de onderzoekresultaten door Dr. Martijn Keizer van de RUG gevolgd door een workshop waarin de deelnemers mogelijke oplossingen bedachten. Hoewel de persoonlijke ervaringen grote indruk maakten op iedereen, was het mooi om te zien dat het ook energie gaf om samen over de problematiek na te denken. De eerste deelnemers reageerden vanochtend al. Ze plaatsen reacties op LinkedIn, organiseren voor hun collega’s een TED-talk of kwamen met andere ideeën.

Programma seminar hoog gewaardeerd

Het is altijd spannend of het programma van een seminar aanslaat. Dit keer was het een schot in de roos volgens de aanwezige opdrachtgevers, politici, beleidsmakers, schuldhulpverleners en gerechtsdeurwaarders. Dat er nog een hoop werk te doen is, was wel duidelijk. Dat het heel erg noodzakelijk is ook!

Gerelateerde nieuwsberichten

21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
Feedback