Nieuws
High performance op mensniveau
20 oktober 2022Keynote spreker Syncasso Lidewey van der Sluis over high performance op mensniveau
Voorafgaand aan onze keynote over High Performance in creditmanagement tijdens de Credit Expo op dinsdag 8 november aanstaande, vroegen we onze keynote spreker Prof. Dr. Lidewey van der Sluis om een tipje van de sluier op te lichten. Hoe ‘werken’ wij als mens en hoe halen wij het beste uit onszelf? En hoe stimuleren we dat als werkgever en organisatie eigenlijk?
Wat heeft een mens in het algemeen nodig om in beweging te komen, het beste uit zichzelf te halen?
Kennis, kunde, karakter, en kansen. Hoe dit precies werkt en wat de samenhang is tussen deze factoren, licht ik tijdens de key note toe aan de hand van een wetenschappelijk getoetst conceptueel model.
Wat kun je als werkgever of manager doen om professionele groei van je werknemer te stimuleren of faciliteren?
Een leidinggevende die vooral bezig is met zijn of haar eigen positie en loopbaan, bevordert de groei van collega’s niet. Als je wilt, kun je als leidinggevende heel veel doen om je collega in bloei te zetten. Het begint bij de vragen: ‘Wil je dat?’ En ‘Voel je je daar verantwoordelijk voor?’. Dat zijn gewetensvragen. Uit de manier waarop mensen aan hun collega’s leidinggeven is af te lezen hoe ze naar een ander kijken, hoe ze zichzelf zien, en wat ze hun collega’s gunnen. Een organisatie waar het bruist van de energie is een organisatie van mensen die er met elkaar wat moois van maken. Vooral omdat ze dat willen.
Gelden er andere regels in een tijd waarin er meer druk van buitenaf is of er in het algemeen meer van een mens gevraagd wordt?
Het functioneren en leren van mensen in organisaties is altijd afhankelijk van de context. De context maakt dat iemand aanhaakt en floreert of juist afhaakt en afglijdt. De buitenwereld is de context van arbeidsrelaties, waardoor mensen het op hun werk meer of minder naar hun zin kunnen hebben. En ook de binnenwereld van de organisatie zelf heeft invloed op de werkbeleving. Iemand die bijvoorbeeld een andere leidinggevende krijgt, zal zich aan moeten passen aan die nieuwe context. Door deze situationele component is werken nooit hetzelfde. Het is een levenslang leerproces. Van individuen, organisaties, en sectoren. Ik vind het na 30 jaar nog altijd fascinerend om die processen te bestuderen, te doorgronden, en te duiden. Dat laatste kom ik graag doen op 8 november op de Credit Expo 2022.
We kijken uit naar de Keynote ‘High Performance in creditmanagement: 2 invalshoeken’ op de Credit Expo, 8 november, 11.15 – 12.00 uur in de Galloway. Bent u er ook bij? Ontvang hier uw toegangsbewijs voor de gehele dag.