Nieuws

Even voorstellen: Lorena Botter | toegevoegd gerechtsdeurwaarder

28 juni 2018

Even voorstellen: Lorena Botter | toegevoegd gerechtsdeurwaarder

Lorena Botter
Ik ben in 2006 in het deurwaardersvak terecht gekomen. Eigenlijk toevallig. Na mijn secretaresse opleiding werd ik benaderd door een wervingsbureau. Die boden mij een baan aan als deurwaardersondersteuner, ook een soort secretaressewerk. Ik kende toen de deurwaarder alleen uit de reclame. Had ook het traditionele beeld van een strenge man voor ogen. In 2011 solliciteerde ik bij een van de rechtsvoorgangers van Syncasso. Echt vanuit de passie voor het vak.

Mijn omgeving heeft me vanaf het eerste moment gesteund, zij weten dat als ik iets echt wil, ik ervoor ga en dat ik ook niet op andere gedachten kan worden gebracht. Ik had natuurlijk al de nodige ervaring op kantoor opgedaan en ik wist voor mezelf zeker dat ik daarmee naar buiten wilde. Daar kan ik mijn energie in kwijt.

Dus ging ik de deurwaardersopleiding volgen. Dikke pech, een aantal collega’s waren mij voor. Toen ik erom vroeg, was er geen ruimte meer in het opleidingsbudget. Daarom heb ik het op eigen kracht gedaan. Dat was achteraf gezien loodzwaar. Niemand doet dat zonder ondersteuning van zijn werkgever. Al mijn verlofuren werden besteed aan tentamenweken. Niet aan vakantie. Maar ik heb alles aan de kant gezet om de opleiding te doen. Uiteindelijk heb ik er vijf jaar over gedaan, omdat ik in het derde jaar besloot om het in mijn eigen tempo te gaan doen. En gelukkig kreeg ik aan het eind van de opleiding wel alle ondersteuning van Syncasso. Ik ben er heel trots op dat ik heb doorgezet. Nu zit ik echt op mijn plek. Eigenlijk heb ik professioneel even geen nieuwe doelen meer. Eerst maar genieten van elke dag.

Als mensen aan mij vragen wat voor werk ik doe, krijg ik daar meestal leuke reacties op. Ik ga graag naar Vitesse, waar mensen het eigenlijk best een cool beroep vinden en soms zelfs interesse hebben in de opleiding. Normaal ben ik een flapuit, maar in die gesprekken stel ik me altijd gereserveerd op.

Ik zie zelf de gerechtsdeurwaarder als het contactpunt met de debiteurklant. Steek daarom veel tijd in een niet-kunner die het betalingsprobleem wil oplossen. Help graag om beweging in de zaak te krijgen. Mensen de goede kant op te wijzen. Contact te leggen met de schuldhulpverlening. Dat geeft mij ook het gevoel dat ik iets goed doe voor de maatschappij.

Een andere kant van ons beroep is soms best spannend. De gerichte acties. Beslag leggen met politie, een auto afslepen. energie afsluiten, een ontruiming, een bewijsbeslag leggen. In die situaties moet je vooral begrip tonen voor de reacties van de mensen om agressie te voorkomen.

Multi-problematiek kom ik elke dag tegen. Vind ik ook wel moeilijk, om het belang van de klant en de debiteur in balans te brengen. Maar ik leg geen beslag als ik de debiteur er alleen maar verder mee in de problemen breng en de klant er niets mee zal opschieten. Ik zie soms wat mijn collega’s op kantoor niet zien. Een burn-out. Een echtscheiding. Ik help dan om de situatie helder te krijgen zodat de collega op kantoor passend kan handelen. Samen tot een oplossing komen.

Eigenlijk kom ik maar weinig agressiviteit tegen. Natuurlijk zijn mensen soms cynisch en geïrriteerd, heel af en toe agressief zelfs. Maar meestal zijn ze blij dat ze kunnen laten zien hoe hun situatie is. Het heeft ook veel te maken met hoe je mensen zelf benaderd. Als ik gehaast ben of een slechte dag heb, krijg ik die stugheid meteen terug. Ik vind het bijvoorbeeld zelf niet prettig als iemand tegen mij zegt dat ik iets ‘moet’. Dat woord probeer ik dan ook zoveel mogelijk te vermijden.  Dat wekt alleen maar weerstand op. Ik leg uit wat ik kom doen en vraag om hun medewerking. Ik benader de debiteurklanten zoals ik zelf benaderd wil worden. Dat werkt gewoon het beste.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
09 oktober 2024

Najaarscampagne Geldfit

De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) voert ook dit najaar van 9 oktober tot 3 november een campagne om particulieren én ondernemers te wijzen op hulpmogelijkheden rondom schulden en achterstanden. De campagne met als boodschap: Geldstress? App met Geldfit, richt zich op jongeren.

Lees meer over: Najaarscampagne Geldfit
01 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Luuk Peters, systeembeheerder in het team Business Support.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
25 september 2024

Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024

Donderdag 7 november is het weer zover. Het jaarlijkse evenement voor de Nederlandse creditmanagement sector. De Credit Expo 2024 vindt plaats in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch. Syncasso zorgt ook dit jaar weer voor een interessante en enthousiaste gastspreker. Dit jaar is dat Ben van der Burg.

Lees meer over: Ben van der Burg gastspreker Syncasso op Credit Expo 2024
24 september 2024

Regelingen: Altijd anders

Betalingsachterstanden zijn vaak niet in één keer af te lossen, zelfs als de wet of een rechter dat bepaalt. Een betalingsregeling is een goede optie. Hierbij wordt meestal maandelijks een bedrag betaald totdat de schuld volledig is afgelost. Hoeveel dat per maand is? Vaak komen we daar samen wel uit, maar soms moeten we wat doorvragen of juist duidelijke grenzen aangeven.

Lees meer over: Regelingen: Altijd anders
Feedback