Nieuws

Energiebedrijven starten proef met digitale gaspenning

15 januari 2018

Energiebedrijven starten proef met digitale gaspenning

Energiebedrijven Greenchoice en Nuon lanceren samen met netbeheerders Alliander, Stedin en de Energiebank Nederland een prepaid-energiedienst, waarbij wanbetalers pas gas en licht krijgen als ze tegoed kopen. Zo hoeven ze niet tegen hoge kosten worden afgesloten.

De dienst start als proef in Rotterdam en Arnhem en werkt als een prepaid-telefoonabonnement. Gezinnen krijgen een kastje naast hun slimme meter en kopen vervolgens tegoed in. Er volgt een sms of e-mail zodra het energiesaldo opraakt. Via een online webportal kunnen ze vervolgens opwaarderen. ,,Binnen minuten is er dan weer gas en stroom”, zegt Koen de Lange van netbeheerder Stedin dat in Zuid-Holland en Utrecht actief is. ,,Een schakelaar in de meterkast zet op afstand de energietoevoer aan- en uit.”

Online valt het actuele saldo continu te monitoren. De software schat op basis van het actuele gebruik voor hoeveel dagen een huishouden nog gas en licht heeft.

Hoge schulden

Prepaid betalen voor energie geeft leveranciers een nieuw instrument in de strijd tegen wanbetaling. Jaarlijks worden in Nederland 90.000 energiecontracten beëindigd wegens niet betalen van de rekening. ,,Ondanks de aantrekkende economie zien wij het aantal afsluitingen in ons werkgebied maar licht dalen”, stelt De Lange. Alleen al in Rotterdam zijn er 27.000 huishoudens die zulke hoge schulden hebben dat zij die niet meer kunnen aflossen. Jaarlijks sluit Stedin ruim 360 Rotterdamse huishoudens af, gemiddeld elke dag één.

De prepaid-energie helpen huishoudens met betalingsproblemen bewuster te worden van hun stroomgebruik, denken Stedin en de andere beheerders. Ook voorkomt het verdere schulden en incassokosten. Maar uiteraard zit er een flink deel eigenbelang in. Het met mailtjes, brieven, aanmaningen, telefoontjes en uiteindelijk deurwaarder aanpakken van wanbetalers kost energiebedrijven miljoenen euro’s.

Daadwerkelijk afsluiten duurt minstens een halfjaar en is nog lastiger. ,,Afsluiten is een ingrijpende gebeurtenis, die de situatie van een gezin alleen maar verergert”, zegt De Lange van Stedin. Veel schuldenaren werken bovendien niet mee, waardoor de politie en een gerechtsdeurwaarder moeten worden ingeschakeld.

Tientallen huishoudens

Mede hierdoor sluiten leveranciers en netbeheerders op 90.000 beëindigde contracten jaarlijks slechts 10.000 huishoudens af. Liever kiezen zij een minnelijke oplossing. De proef borduurt op die weg voort. Momenteel doen tientallen huishoudens in Rotterdam en Arnhem mee. In de Maasstad draaien Greenchoice en Stedin de pilot, in Arnhem Nuon en Alliander.

De verwachtingen zijn hoog. ,,Onze intentie is om het bij positieve ervaringen in ons hele werkgebied aan te bieden”, zegt De Lange. Volgens Greenchoice zijn de eerste resultaten veelbelovend. ,,Een klant die meedoet, meldt ons dat hij nu veel beter zicht op zijn gebruik heeft”, aldus De Beer. ,,Vroeger liet hij apparaten gewoon aan staan.”

Voor de huidige proef heeft Greenchoice bestaande klanten met betalingsproblemen benaderd. De leverancier noemt de prepaid-energie echter eveneens geschikt voor nieuwe klanten met een wanbetalingsverleden.

Borg

,,Als een nieuwe klant zich bij ons meldt, kunnen wij checken of hij is afgesloten of een slechte betaler is”, zegt De Beer van Greenchoice. ,,Met prepaid erbij kunnen wij twee voorstellen doen. Of je wordt klant, maar dan betaal je vooraf een borg van 200 euro voor stroom en 200 euro voor gas. Of je kiest voor de prepaid-dienst en hoeft geen honderden euro’s op te hoesten.”

Schuldhulpvereniging NVVK  volgt de proef met interesse. ,,Wij juichen het toe als aanbieders nadenken over hoe zij schuldenaren beter kunnen bejegenen en de incassokosten laag kunnen houden”, zegt voorzitter Marco Florijn. Tegelijk heeft hij de nodige vragen. ,,Momenteel mogen huishoudens tussen oktober en april – als het koud kan zijn – niet worden afgesloten,” zegt hij. ,,Dit experiment moet dat wél respecteren.” Verder mogen gezinnen met kinderen niet zomaar in de kou staan, stelt hij.

Stedin zegt dat prepaid-betalers in ieder geval niet zonder energie komen als de temperatuur twee etmalen onder de nul komt. Dat is wettelijk zo bepaald. Enige uitzondering is fraude, bijvoorbeeld wegens het runnen van een wiet-plantage.

De NVVK stelt dat de energiebranche relatief goed omgaat met wanbetaling. ,,Wij hebben positieve ervaringen en ook een convenant afgesloten. In andere sectoren is dat soms anders.”

Energiekosten spelen een belangrijke rol in de schuldenproblematiek, stelt Florijn. ,,Met wonen en de zorgverzekering zijn gas en licht de drie gebieden die leiden tot probleemschulden als het niet goed gaat.” Lees meer…

 

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback