Nieuws

Een dag: drie verschillende gesprekken

10 december 2024

Blog: Paul Otter

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt. Dat blijkt vandaag ook weer. Ik sprak op één dag drie jongemannen (rond de 25-30 jaar), elk met een eigen verhaal en reactie. Elke ontmoeting vraagt opnieuw om een ‘reset’: luisteren, doorvragen, schakelen en meedenken en inspelen op mogelijke oplossingen.

De 1e ontmoeting:

De dag startte met een moeder die de deur opendeed. “Ik roep mijn zoon even” zei ze. Die verscheen al snel. Na het voorstellen en aangeven waarvoor ik kwam gaf hij direct aan dat hij snel zou betalen. Na wat doorvragen bleken er meer schulden te zijn en bleek de jongeman tijdelijk geen werk te hebben. Maar hij gaf aan vanaf januari weer werk te hebben en dan zou hij alles snel gaan betalen.

Maar bij het doorvragen kwam al snel meer naar boven. Hij had tijdelijk geen werk en er bleek nog meer schuld te zijn – meer dan tienduizend euro. Snel betalen leek het doel, maar de ervaring leert dat dat lastig wordt. Op mijn aanbod om te helpen reageerde hij aarzelend, maar ik kon hem toch op weg helpen met informatie over schuldhulp. De eerste stap is een kop koffie drinken bij de gemeente om kennis te maken en te ontdekken wat ze kunnen bieden. Ik hoop dat hij die stap zet.

De 2e ontmoeting:

Een paar adressen verder, in de binnenstad. Ik bel aan en een vrolijke jongeman doet open in een rommelige gang. “Oh ja die zorgverzekering! Stom, ik betaal ‘m meteen” zei hij met een lach. Ik vraag nog of er meer rekeningen zijn maar dit is de enige en hij kan ‘m makkelijk betalen geeft hij aan. Snel opgelost. Toch geef ik aan dat hij zichzelf geld had kunnen besparen om daar leukere dingen van te doen. Met andere woorden: reageer sneller en voorkom onnodige kosten. Of hij dat echt gaat doen? Dat is de vraag.

De laatste ontmoeting

De laatste jongeman trof ik niet thuis, maar wel zijn broer. Na uitleg over de dagvaarding voor drie maanden achterstallige zorgverzekering reageerde hij verbaasd. Hij gaf aan dat zijn broer werkt en het zou moeten kunnen betalen. Ik legde uit dat een tijdige betaling extra kosten voorkomt en sloot het gesprek af met een korte samenvatting en de vraag of hij nog vragen had. Alles was duidelijk.

Ieder verhaal is anders

Iedereen is anders, net als hun financiële situatie en de reden waarom schulden ontstaan. Het kan ons allemaal overkomen. De een kan het zelf op lossen, de ander heeft hulp nodig. Het is niet altijd makkelijk hulp te accepteren – je verliest zelfregie – maar het helpt wel.

Paul Otter is design researcher en gerechtsdeurwaarder. In het SyncassoLab onderzoekt hij hoe schulden beter kunnen worden opgelost. In de praktijk doet hij dat bij de voordeur. Op beleidsniveau door het gesprek aan te gaan met alle belanghebbenden over schulden, zoekend  naar oplossingen. Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Feedback