Nieuws

Duidelijke taal helpt bij oplossen schulden

12 maart 2020

Syncasso ontwikkelt een nieuwe, begrijpelijke dagvaarding

Duidelijke taal helpt bij het oplossen van schulden

Ruim de helft van de mensen met schulden is laagtalig en begrijpt de ingewikkelde, juridische inhoud van een dagvaarding niet. Het gevolg? Stijgende kosten en stress voor de debiteur. Dat moet anders kunnen, vindt Gerechtsdeurwaarderskantoor Syncasso, dat daarom een nieuwe dagvaarding heeft ontwikkeld.

Wie zijn schulden niet aflost of er een regeling voor treft, kan te maken krijgen met een deurwaarder die een dagvaarding komt betekenen. De inhoud van dit document is voor heel veel mensen ingewikkeld, maar voor laagtaligen onbegrijpelijk.

Syncasso vermoedde dat laagtaligheid veel vaker voorkomt in combinatie met financiële problemen. Samen met Kredietbank Nederland, Stichting Lezen en Schrijven en de Rijksuniversiteit Groningen hebben ze er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Van de totale Nederlandse bevolking heeft ongeveer achttien procent moeite met lezen en schrijven. Het onderzoek toont aan dat onder mensen met schulden dit ruim de helft is.

‘Als je niet begrijpt wat instanties communiceren, verkleint dat de kans dat de schuld wordt opgelost,’ stelt Paul Otter directeur Corporate Social Responsibility bij Syncasso en onlangs uitgeroepen tot TaalHeld Bruggenbouwer 2019.

Begrijpelijke dagvaarding

Syncasso ontwikkelde samen met taalambassadeurs (ervaringsdeskundigen die zelf laag taalvaardig waren) van de stichting ABC een nieuwe dagvaarding. Die is geschreven in duidelijke, heldere taal, met korte zinnen die makkelijker lezen. Op een toegevoegd voorblad laten grafische iconen in één oogopslag alle belangrijke informatie zien. Daardoor wordt de dagvaarding begrijpelijker en neemt de kans toe dat de rechtszitting  voorkomen kan worden.

Niet door te komen

De taalambassadeurs zien worstelen met een dagvaarding was confronterend. ‘Ik ben zelf hbo-plus opgeleid,’ zegt Paul Otter, ‘nu zie ik pas echt in wat voor bubbel je dan zit.’ Otter zag de ervaringsdeskundigen struikelen over moeilijke woorden als ‘mitsdien’ en ‘alsdan’ en ze niet door de lange zinnen en alinea’s kwamen.

Zo snel mogelijk in gebruik nemen

De huidige dagvaarding is een vorm van doorgeschoten juridisering en vooral gemaakt om aan de wet te voldoen. Er wordt geen rekening gehouden met de mensen die het document ontvangen, meent Michaël Brouwer, CEO van Syncasso. ‘Onze juristen hebben het nieuwe document uitvoerig gecontroleerd. Volgens ons voldoet het op een realistische manier aan alle eisen, daarom nemen we het deze week in gebruik.’

Toetsing in de rechtszaal

Het is nog de vraag of rechters het daarmee eens zijn. Paul Otter is in ieder geval graag bereid om toelichting te geven op de zitting. ‘We willen de discussie starten. Wie zijn rekeningen niet betaalt mag ter verantwoording worden geroepen, maar wel op een manier die voor hen begrijpelijk en eerlijk is.’

Elke dagvaarding zou toegankelijk en helder moeten zijn voor alle burgers. Dan voldoet het aan de wettelijke informatieplicht die het moet vervullen. Dat is een verantwoordelijkheid van de complete beroepsgroep, zegt CEO Brouwer. Daarom stelt Syncasso het document ook ter beschikking aan collega deurwaarders. ‘Dit is een maatschappelijk probleem. Voor schulden die niet worden opgelost, betaalt uiteindelijk iedereen. Wij willen met deze nieuwe dagvaarding oplopende kosten, beslagleggingen en ontruimingen voorkomen.’

Meer weten over onze nieuwe dagvaarding?

Neem contact met ons op via: communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
28 oktober 2024

Creditmanagement

In 2023 hebben we grote stappen gezet om onze dienstverlening verder te optimaliseren en te personaliseren. Klantgerichtheid, gebruikersgemak en continue verbetering staan hierbij centraal. Ons Dossier Online en onze website zijn vernieuwd. Onze communicatiekanalen zijn verder verbeterd door de introductie van een nieuw (Azure) platform.

Lees meer over: Creditmanagement
23 oktober 2024

Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024

Wij zijn trots! Syncasso is namelijk genomineerd voor de Credit Management Innovation Award 2024! Ons innovatieve wetsvoorstel 'Meedelen in Beslag' veroverde een plek in de top 3 van alle inzendingen. Met dit voorstel zetten we een belangrijke stap naar een collectief afbetalingsplan.

Lees meer over: Syncasso genomineerd voor de Innovation Award 2024
22 oktober 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Tsjeardke Poelsma, intern auditor in het team Kwaliteit, Compliance en Legal (KCL).

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
15 oktober 2024

Een gemoedelijk gesprek bij de deur

Regelmatig neem ik gasten mee op mijn deurwaardersroutes. Deze gasten hebben verschillende achtergronden: politiek, ketenpartners, nieuwe medewerkers en journalisten. Aan het einde van de dag zijn ze het allemaal over één ding eens: de gesprekken aan de deur zijn verrassend gemoedelijk.

Lees meer over: Een gemoedelijk gesprek bij de deur
10 oktober 2024

Vergroening

In 2023 hebben we ons ESG-beleid geformuleerd. De Sustainable Development Goals (SDG) zijn door de VN ontwikkeld om een groenere, betere en eerlijker wereld te bouwen. Syncasso legt zich toe op vier Social Development Goals waarvan wij verwachten dat we daarmee de meeste impact kunnen maken en die het beste passen bij onze missie, visie en identiteit.

Lees meer over: Vergroening
Feedback