Nieuws

Deurwaarders hebben minder werk: 'Vak zal nooit helemaal verdwijnen'

03 mei 2019

Deurwaarders hebben minder werk: ‘Vak zal nooit helemaal verdwijnen’

BRON: RTLNieuws
(https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/4698081/deurwaarders-hebben-minder-werk-vak-zal-nooit-helemaal-verdwijnen)

Minder huisbezoeken, minder beslagleggingen en minder dagvaardingen. Deurwaarders kwamen vorig jaar een stuk minder vaak in actie dan het jaar ervoor. “Ik denk dat er meer rekeningen worden betaald”, zegt gerechtsdeurwaarder Paul Otter.

Het aantal zaken dat deurwaarders behandelden lag ruim tien procent lager dan in 2017, blijkt uit de jaarcijfers van de beroepsorganisatie voor gerechtsdeurwaarders KBvG. Zo werd er veel minder beslag gelegd op salarissen en bankrekeningen en deelden deurwaarders minder dagvaardingen uit.

Voorspoed kost deurwaarders hun baan
De crisis is intussen een paar jaar voorbij. Volgens Otter is dat een belangrijke verklaring dat deurwaarders minder te doen hebben. “Ik denk dat het zeker invloed heeft dat meer mensen werk hebben en hun rekeningen kunnen betalen.” De voorspoed kost wel sommige deurwaarders hun baan. Al zal het vaak nooit helemaal verdwijnen. “Er zullen altijd mensen met schulden blijven denk ik.”

Na een bezoek van de deurwaarder heeft een schuldenaar officieel twee werkdagen om te betalen of een betalingsregeling te treffen. Gebeurt dat niet dan kijkt de deurwaarder of er salaris of een uitkering is waar beslag op kan worden gelegd, of een bankrekening waar geld op staat. De deurwaarder moet er wel rekening mee houden dat iemand iets overhoudt om van te blijven leven.

“Dan probeer ik die mensen te bewegen om naar de schuldhulp te gaan, zodat het kan worden opgelost voor hen.”

Ook vorig jaar legden deurwaarders geregeld beslag op salarissen en uitkeringen van mensen met betalingsachterstanden. Begin 2019 staat de teller op bijna 400.000 lopende beslagen. Gemiddeld gaat het om een openstaand bedrag van zo’n 7.000 euro per persoon.

Niet thuis
Bij huisbezoeken treft Otter mensen vaak niet thuis. Een blik in de brievenbus verraadt vaak al veel: stroomt die over van de post dan is dat vaak een teken dat iemand tot over de oren in de schulden zit en geen brieven meer opent. “Dan probeer ik die mensen te bewegen om naar de schuldhulp te gaan, zodat het kan worden opgelost voor hen. Voor mij is het dan: dossier sluiten en stoppen. Maar dan willen we ook echt wel zekerheid hebben dat ze dat geld niet hebben. Alleen blauwe ogen is niet genoeg.”

Er zijn ook mensen die best wel kunnen betalen, maar dat om wat voor reden dan ook niet doen. Wie kan betalen – dat kan vaak ook gespreid – ontspringt de dans niet. Anders draaien anderen daar voor op, zegt Otter. Hij geeft het voorbeeld van een huurachterstand. “Als de huur niet wordt betaald is dat schade voor de woningcorporatie.” Uiteindelijk betalen de overige huurders dan de rekening door een hogere huur.

Achterstallige zorgverzekering, studieschulden en boetes
Overigens is huur een van de laatste posten waar mensen achterstand bij oplopen. “Want dan weten ze dat ze kunnen worden ontruimd.” Dat gebeurt alleen als er echt geen andere oplossing meer mogelijk is, vorig jaar toch nog ruim 5.000 keer. Verder innen deurwaarders vaak achterstallige zorgverzekering, studieschulden en boetes.

 

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback