Nieuws

Datalekken

21 januari 2016

Datalekken

Sinds 1 januari jl. is de wetgeving rondom Datalekken verder aangescherpt. Dit houdt in dat betrokkenen snel actief moeten worden geïnformeerd in het geval van een lek. En dat een incident ook moet worden gemeld bij het meldloket Datalekken van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Wanneer spreken we van datalekken?
We spreken van een datalek als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Een datalek is het gevolg van een beveiligingsprobleem. In de meeste gevallen gaat het om uitgelekte computerbestanden, al kan een gestolen geprinte klantenlijst evengoed een datalek vormen. Men spreekt ook van een datalek als er een onrechtmatige verwerking van de persoonsgegevens plaatsvindt.

Boetes
Als blijkt dat gelekte persoonsgegeven onvoldoende beveiligd waren of onrechtmatig werden verwerkt, kan dit forse boetes opleveren. Deze boetes kunnen oplopen tot maar liefst € 820.000,- Daarnaast beschadigt een datalek ook de reputatie van een organisatie en de betrokken personen ernstig.

Bescherming tegen datalekken
Als u uw organisatie wilt beschermen tegen datalekken is alleen technische bescherming niet voldoende. Het is verstandig een protocol ‘Datalekken’ op te stellen. In dit protocol wordt uitvoerig beschreven hoe te handelen op het moment van een datalek. Het is belangrijk dit protocol te delen met alle medewerkers zodat zij goed op de hoogte zijn van de risico’s.

Neem maatregelen
U kunt verschillende maatregelen nemen. Een aantal tips:

  • Beveilig alle privacygevoelige gegevens zo goed mogelijk, bijvoorbeeld door middel van encryptie.
  • Sluit een ‘non disclosure agreement’ af met de partijen waarmee u samenwerkt.
  • Sluit een cyberrisk verzekering af.
  • Zorg dat medewerkers die met persoonsgegevens in aanraking komen, goed op de hoogte zijn van de regelgeving.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback