Nieuws

Creditmanagement en de verkiezingen

16 maart 2021

Creditmanagement en de Tweede Kamerverkiezingen

De verkiezingsprogramma’s over het recht op een betalingsregeling

Op 17 maart gaan we naar de stembus om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen. Interessant om de verkiezingsprogramma’s door te nemen om een beeld te krijgen van de voornemens van de landelijke politiek voor het creditmanagementvak. We behandelen ze per onderwerp. Dit keer laten we de politiek aan het woord over het recht op betalen in termijnen. We plaatsen daar onze kanttekeningen bij.

Volgens PvdA en Christen Unie moet de aanspraak op een betalingsregeling verruimd worden. Dat idee sluit aan bij de misvatting dat iedereen recht heeft op een betalingsregeling. Zonder dat daarover vooraf afspraken gemaakt zijn. Zo’n maatregel grijpt rechtstreeks in op de contractvrijheid van partijen. Terwijl in een aankoop op afbetaling de verkoopprijs mede wordt vastgesteld op basis van de financieringskosten en het betalingsrisico. In de praktijk zien wij bij vrijwel alle vaste lasten leveranciers dat een betalingsregeling als een standaardoplossing voor betalingsproblemen wordt aangeboden.

Het is niet te hopen dat er bedoeld wordt dat voortaan iedereen alles op afbetaling mag kopen zonder dat dat vooraf is afgesproken. Dat middel lijkt erger dan de kwaal in het licht van het risico op overkreditering.

Christen Unie wil verbieden dat consumentenproducten op afbetaling gekocht kunnen worden voor aankopen tot € 1000,-. Zo wordt voorkomen dat kleine aankopen tot grote schulden kunnen leiden. Voor online aankopen van consumentenproducten is achteraf betalen ook een manier om consumenten te beschermen tegen leveringsrisico’s. Daarbij vinden er in de achtergrond al creditchecks plaats die ervoor zorgen dat het betalingsrisico voor de financier heel beperkt is. Dat levert impliciet ook bescherming voor de consument.  Wij denken bovendien dat een dergelijke ingreep in de contractsvrijheid van partijen onhaalbaar is.

Het VCMB-waardenonderzoek geeft aan dat de belangrijkste oorzaken voor ernstige betalingsachterstanden gevormd worden door achterstanden bij de Belastingdienst, Zorgverzekering, Gas/Water/Licht en Huur. Verkoop op afbetaling verder reguleren gaat geen wezenlijke bijdrage leveren aan het voorkomen van problematische schulden.

Meepraten over dit onderwerp? Laat uw reactie achter op LinkedIn.

In het volgende artikel bespreken we hoe de politieke partijen aankijken tegen de schuldhulpverlening.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback