Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen: deel II

22 juli 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding? Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. Om te beginnen moet een dagvaarding voldoen aan alle juridische eisen die daar door de wet aan gesteld worden. Verder moeten ook alle kantongerechten de dagvaarding accepteren. De ambtshalve toetsing door de rechtspraak vormt een (mogelijk) extra complicatie. Maar vooral de ‘gedaagde’ – in ons geval de debiteurklant – heeft het meeste te winnen of verliezen bij het goed begrijpen van de dagvaarding.

Hulp van ervaringsdeskundigen

We hebben ervaringsdeskundigen van de Stichting ABC gevraagd om ons te helpen. Eerder waren die zelf laagtaalvaardig. Daarom kunnen ze perfect aangeven wat wel en wat niet begrepen wordt. Elke poging om de dagvaarding begrijpelijker te maken hebben we aan ze voorgelegd. Het ontwikkelen van begrijpelijke alternatieven werd daardoor een intensief proces voor onze collega’s.

Juridisch waterdicht. Maar onbegrijpelijk voor de ontvanger

Bij een sessies met ervaringsdeskundigen was een van onze meest ervaren juristen aanwezig. Hij was zelf jarenlang betrokken bij het opstellen en verbeteren van onze dagvaardingen. Hij vertelt ‘Enorm confronterend om zelf te ervaren hoe mensen worstelen met woorden en zinnen waarvan wij denken dat ze heel duidelijk zijn. We hebben er onbedoeld voor gezorgd dat een groot deel van de bevolking er niets van begrijpt. Zelfs ik als jurist moet een dagvaarding soms drie keer lezen om te snappen wat er staat. We zitten zo in onze eigen bubbel. Hoognodig dat we daar nu verandering in brengen’.

Opbouw van de dagvaarding

Naast begrijpelijke taal, hebben we ook de opbouw en structuur van de dagvaarding aangepakt. De belangrijkste boodschap – betalen, regelen of contact zoeken – staat nu prominent op het voorblad. Daarna volgt een leeswijzer. De opbouw van de dagvaarding is vervolgens in volgorde van belangrijkheid voor de debiteurklant. Daarna pas volgt het formele, juridische deel dat noodzakelijk is voor de procesgang.

Iconen en implementatie

Tenslotte hebben we iconen – verduidelijkende illustraties – toegevoegd om de aandacht te richten op onderwerpen die extra belangrijk zijn voor de debiteurklant. Dat bracht behoorlijke uitdagingen met zich mee   voor de implementatie. Het invoegen van ‘plaatjes’ in dynamisch opgebouwde documenten (op basis van informatie uit onze gegevensbestanden) was niet eenvoudig. Maar de toegevoegde waarde van de illustraties voor de begrijpelijkheid van de dagvaarding maakte het meer dan de moeite waard.

In een volgend artikel vertellen we hoe we onze begrijpelijke dagvaarding succesvol in gebruik genomen hebben .

 

 

 

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback