Nieuws

Begrijpelijke dagvaarding: deel III

18 augustus 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Begrijpelijke dagvaarding succesvol in de praktijk

De ontwikkeling van de begrijpelijke dagvaarding is afgerond. De Taalambassadeurs van de Stichting ABC zijn tevreden met het resultaat. De opbouw van de dagvaarding is aangepast aan de ontvanger, de debiteurklant. Er zijn illustraties toegevoegd om tekstgedeelten te verduidelijken en extra attentiewaarde toe te voegen. Onze incassojuristen hebben de (begrijpelijke) teksten getoetst en hebben er vertrouwen in. Er is bijna een jaar aan gewerkt en iedereen is enthousiast over het resultaat.

Accepteert de kantonrechter de begrijpelijke dagvaarding?

De rechtspraak is onafhankelijk. Dat is een groot goed waar we heel zuinig op moeten zijn. Maar ook wel lastig om een begrijpelijke dagvaarding te introduceren. Er is geen centraal loket waar je aan kunt vragen of de dagvaarding op deze manier mag worden ingezet. Elke Kantonrechter in Nederland kan zelfstandig beslissen om de dagvaarding af te wijzen. Daarom zijn we begin 2020 in een zestal Arrondissementen begonnen om de begrijpelijke dagvaarding aan de Griffie en de Kantonrechter aan te bieden met een verduidelijkende brief, waarin we uitlegden waarom we de dagvaarding zo ingrijpend aangepast hebben. Toen daar uitsluitend positieve reacties op volgden, hebben we de begrijpelijke dagvaarding ingezet in alle andere Arrondissementen.

Vonnissen toegewezen

In alle met de begrijpelijke dagvaarding aangebrachte zaken werd door de Kantonrechter een vonnis verleend, waarmee de (juridische) bruikbaarheid van de nieuwe dagvaarding in de praktijk is aangetoond.

Midden 2020 hebben we onze ervaringen met de begrijpelijke dagvaarding trots gedeeld op onze website en de template gratis beschikbaar gesteld voor alle collega deurwaarders. Daarvan is veel gebruik gemaakt.

Rechtspraak en KBvG kiezen ook voor begrijpelijkheid

Ongeveer tegelijkertijd gaan de Rechtspraak en de KBvG samenwerken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen. Natuurlijk stellen wij onze template, kennis en ervaring beschikbaar omdat we ervan overtuigd zijn dat begrijpelijke incassocommunicatie ervoor zorgt dat er minder zaken voor de rechter komen. Daarmee voorkomen we een boel onnodige kosten en stress voor de debiteurklanten. Bovendien is de kans groter dat de debiteurklant aan lopende verplichtingen kan blijven voldoen. Zo levert het ook een bijdrage aan het voorkomen van meer problematische schulden.

De template van de begrijpelijke dagvaarding is voor iedereen beschikbaar en op te vragen door een mail te sturen aan communicatie@syncasso.nl.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback