Nieuws

Begrijpelijke dagvaardingen

06 juli 2021

Begrijpelijke dagvaardingen om een rechtszaak te voorkomen

Syncasso heeft samen met Kredietbank Nederland, Stichting Lezen en Schrijven en Rijksuniversiteit Groningen onderzoek laten doen naar de taalvaardigheid van debiteurklanten en klanten van de schuldhulpverlening. Het onderzoek Lezen ≠ Begrijpen toonde aan dat meer dan de helft (!) van de debiteurklanten laaggeletterd is. Dat wil zeggen dat ze de basisvaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen niet hebben om goed in de Nederlandse maatschappij mee te kunnen doen.

Ons onderzoek heeft gelukkig veel andere creditmanagementorganisaties, waaronder De Rechtspraak, geïnspireerd om kritisch naar hun communicatie met debiteurklanten te kijken. Waar de maatschappelijke ontwikkelingen vragen om onnodige kosten te voorkomen, is het oneerlijk dat onbegrijpelijke incassocommunicatie onnodige kosten veroorzaakt.

Buitengerechtelijk

In het incassoproces wordt het overgrote deel opgelost in de buitengerechtelijke- of minnelijke fase. We hebben ons daarom in eerste instantie geconcentreerd op de brieven, e-mails, tekstberichten, chats en webpagina’s die we gebruiken om een betalingsachterstand op te lossen. Samen met de ervaringsdeskundigen van Stichting ABC, die zelf voorheen laaggeletterd waren, zijn ondersteunende afbeeldingen toegevoegd en de teksten aangepast naar begrijpelijke, duidelijke taal. Die motiveren en activeren naar een oplossing voor het betalingsprobleem.

Begrijpelijk dwangbevel! Begrijpelijke dagvaarding?

In een representatieve AB-test hebben we een begrijpelijk dwangbevel vergeleken met de voorheen gebruikte, strikt juridische versie. Niet reageren op een dwangbevel  bracht het risico op een beslaglegging op inkomsten, bankrekening of (on)roerende zaak met zich mee. Door het begrijpelijke dwangbevel werd 35% minder vaak beslag gelegd. Er kon een oplossing gevonden worden voordat de kosten onnodig verder opliepen. Met minder stress bij de debiteurklant. Dat zette ons aan het denken om een begrijpelijke dagvaarding te ontwikkelen.

Onbegrijpelijke dagvaarding

Onderzoek van de Hogeschool Utrecht wees uit dat 70% van de ontvangers een dagvaarding niet verder lezen dan de eerste pagina. Logisch als je het juridische taalgebruik in de dagvaarding voorlegt aan een ontvanger die vaak laaggeletterd is. De kans dat met de dagvaarding een oplossing wordt bereikt is dan minimaal.

Waar het doel van de dagvaarding vroeger beperkt was tot een oproep om voor de rechter te verschijnen, zijn daar nu drie kansen bijgekomen om de vordering op te lossen en onnodige kosten te voorkomen. Voor de zittingsdatum alsnog betalen, een betalingsregeling afspreken of laten weten dat er geen betaalcapaciteit is.

Hoe ontwikkel je een begrijpelijke dagvaarding?

Dat is niet eenvoudig, omdat je rekening moet houden met verschillende partijen die allemaal specifieke wensen en eisen stellen aan de dagvaarding. In een volgend artikel leggen we uit hoe we dat hebben opgelost.

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback