Onderzoek naar Duurzaam betaalgedrag
Alle partners in de schulddienstverlening houden zich bezig met de vraag hoe ze duurzaam betaalgedrag kunnen bevorderen bij (debiteur)klanten die wel kunnen betalen, maar dat om één of andere reden niet doen. Bij die groep komen we nu niet verder dan symptoombestrijding, terwijl we zien dat het aantal recidivisten toeneemt. Het aantal debiteuren dat vaker een betalingsachterstand heeft, neemt toe. Versterkt door de energiearmoede en hoge inflatie kunnen relatief kleine betalingsachterstanden zich snel ontwikkelen tot problematische schulden.
Een extra zorg is het betaalgedrag van jongeren. Dat staat door de economische ontwikkelingen extra onder druk. Betalingsproblemen bij jongeren ontwikkelen zich ook door het gemak van online kopen en achteraf betalen. Voor grote uitgaven hoef je niet meer te sparen of een persoonlijke lening aan te vragen. Die kun je tegenwoordig in de vorm van een abonnement aanschaffen. Wat je aan die (verschillende) abonnementen per maand kwijt bent, daar kom je vaak pas achter als je ze niet meer allemaal op tijd kunt betalen. Er is daarom meer dan ooit een effectieve benadering nodig om duurzaam betaalgedrag aan te leren.
Onderzoek naar duurzaam betaalgedrag
Duurzaam betaalgedrag voorkomt problematische schulden. Iedereen in de schulddienstverleningsketen is ermee bezig. Vaste Lasten Leveranciers vanuit hun zorg(plicht) en omdat ze graag hun klanten willen behouden. Ze zijn veel tijd en energie kwijt om hun debiteuren te bewegen om een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Schuldhulpverlening om hun cliënten een schuldenvrije toekomst te bieden. Creditmanagementbedrijven omdat die worden uitgedaagd om hier oplossingen voor te bieden. Maar onderzoek over effectieve interventies naar duurzame financiële gedragsverandering is er nog niet. Syncasso is daarom in 2022 gestart met een groot wetenschappelijk onderzoek naar interventies om duurzaam betaalgedrag te motiveren.
Syncasso heeft dr. Nadja Jungmann van het lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht en dr. Martijn Keizer van Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen gevraagd om te onderzoeken hoe groot de groep is die duurzaam betaalgedrag kan ontwikkelen en hoe we dit kunnen bevorderen. Met dit onderzoek krijgen we tevens inzicht in de beweegredenen en barrières die invloed hebben op het ontwikkelingen van gezond financieel gedrag. Om op basis daarvan te komen tot passende interventies die duurzaam betaalgedrag motiveren.
Fasering van het onderzoek
Fase I – kwantitatief onderzoek naar de omvang van de doelgroep
Fase II – kwalitatief onderzoek naar motieven en belemmeringen
Resultaten Fase 1 en Fase 2
De resultaten van fase 1 zijn tijdens een seminar Duurzaam betaalgedrag op 15 september 2022 gepresenteerd. De belangrijkste inzichten en uitkomsten zijn dat er inderdaad een substantiële groep bestaat die ondanks ruimere inkomsten meer dan 6 maanden betaalachterstand heeft op de zorgverzekering. Een ander inzicht uit de kwalitatieve interviews is dat veel mensen met een betalingsachterstand zich niet werkelijk bewust zijn van ‘dat zij een betalingsprobleem hebben’. Een belangrijk inzicht voor onder andere communicatiestrategieën.
In het vervolgonderzoek richten we ons op hoe we deze doelgroep optimaal bereiken en welke interventies hen kunnen bewegen naar duurzaam betaalgedrag. In mei 2023 heeft het vervolgseminar plaatsgevonden waarin we het volledige dataonderzoek en de resultaten van de kwalitatieve interviews met debiteurklanten presenteerde aan en besproken met onze ketenpartners.
Op de hoogte blijven?
Wilt u een uitnodiging ontvangen voor het komende seminar en gerelateerde nieuwsberichten ontvangen? Laat hier dan uw gegevens achter.