Nieuws

Interview Michaël Brouwer

19 januari 2023
Interview Michaël Brouwer over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing

Op 31 januari 2023 organiseren gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn, GGN, Janssen & Janssen en Syncasso een werkveldconferentie voor de landelijke politiek, de betrokken ministeries, de rechtspraak, brancheverenigingen en andere stakeholders om met elkaar in gesprek te gaan over een efficiëntere en effectievere manier om aan Ambtshalve Toetsing van de informatieplichten te voldoen.

Michaël Brouwer, ceo van Syncasso, over de werkveldconferentie Ambtshalve Toetsing.

De rechtspraak, opdrachtgevers en gerechtsdeurwaarders zijn geconfronteerd met Europese regelgeving waarbij ze zelf niet bij de ontwikkeling betrokken zijn geweest. Iedereen doet z’n best om daar zo goed mogelijk aan te voldoen. Maar na ruim drie jaar Ambtshalve Toetsing moeten we vaststellen dat de huidige benadering op veel fronten vastloopt. Dat resulteert in het afboeken van vorderingen, uitstellen van procedures, het is onduidelijkheid alom. Gaan we een incassovordering van 100 euro vanwege de ambtshalve toetsing straks laten beoordelen door de hoogste Europese rechter? Dit terwijl tegelijkertijd de rechter in het buurthuis wil bijdragen als schuldenrechter, regelrechter en buurtrechter?

Maatschappelijke ontwikkelingen

Het recht ordent de maatschappij, maar is in een democratisch land hoogstzelden daarvoor de initiatiefnemer. De wet volgt de maatschappelijke ontwikkelingen. Met de Ambtshalve Toetsing zitten we nu op de verkeerde weg. Het is verstandig om daarover zo snel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan.

Daar moeten we als ketenpartners samen aan werken. In eerste instantie in het juridische domein. De eerste hindernis is om te erkennen dat we een probleem hebben. Terwijl iedereen onderkent dat alle betrokken partijen hun best doen. Het is ook geen kwestie van er vóór of er tegen zijn. De vraag is hoe we ervoor kunnen zorgen dat het werkbaar wordt.

Consumenten bescherming

De consumentenbescherming is en blijft het uitgangspunt voor elke andere oplossing. In de huidige systematiek zijn we de consument niet aan het beschermen, maar de procedure aan het bewaken. Daarmee bescherm je de consument niet tegen malafide praktijken.

Iedereen mag kopen wat hij wil – liefst met zo min mogelijk formaliteiten. Maar als het voor de rechter komt, is het systeem door de Ambtshalve Toetsing belangrijker geworden dan de burger. Het kan niet de bedoeling zijn dat je online een fiets koopt en dat door de Ambtshalve Toetsing de overeenkomst ontbonden wordt. Dan rijd je rond op een fiets die niet van jou is. En dat geldt niet alleen voor die ene fiets, maar voor alle fietsen die in dezelfde periode bij die online leverancier zijn aangeschaft.

Open gesprek

Ik denk dat de sprekers tijdens de werkveldconferentie ervoor zullen zorgen dat de aanwezigen goede aanknopingspunten krijgen om met elkaar vast te stellen dat het op deze manier niet werkbaar is. We presenteren betere, doeltreffendere alternatieven. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze daarover gaan nadenken. Niet met de illusie dat we nu in een keer alles anders gaan doen. Je kan niet zomaar voor een nieuwe route kiezen. Maar ik ga er wel vanuit dat er ruimte ontstaat om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

www.doeltreffendtoetsen.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

09 januari 2025

Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK

Onze deurwaarders nemen regelmatig mensen uit de keten mee om het werkveld in de praktijk te laten zien. Lees hier het interview met Renate Richters, over hoe zij haar eerste zes maanden als voorzitter bij de NVVK en het werkveldbezoek met Paul Otter, gerechtsdeurwaarder bij Syncasso, heeft ervaren.

Lees meer over: Op pad met Renate Richters, voorzitter NVVK
07 januari 2025

Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder

Toen ik begon als gerechtsdeurwaarder, draaide mijn werk vooral om het bezorgen van dagvaardingen en het uitvoeren van vonnissen. Maar mijn rol is de afgelopen jaren veranderd.

Lees meer over: Meer dan een dagvaarding bezorgen: De sociale rol van de gerechtsdeurwaarder
18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
Feedback