Nieuws

Gastles minor Armoede interventies

22 november 2022
Blog: Paul Otter

Donderdagochtend loop ik precies op tijd de collegezaal van de Hogeschool van Amsterdam binnen. Daar zit een dertigtal studenten die de minor Armoede interventies volgen al klaar.

Dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder

In een uur neem ik ze mee in de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder. Hoe we vonnis, wet en uitvoeringsregels aan de deur begrijpelijk proberen te maken. Dat we adviseren wat het beste is: contact opnemen, regelen of betalen. Dat we altijd doorvragen of er meer schulden zijn en of het hen lukt om die zelf te betalen. Als dat niet lukt dan verwijzen we door naar de gemeente.

Ik probeer aan de studenten over te brengen hoe bijzonder die contactmomenten aan de deur zijn. Praten over iets heel vertrouwelijks als schulden met een vreemde. En eigenlijk lukt dat altijd. In een sfeer die meestal heel relaxed is. Informatie geven, vragen en adviseren.

Soms kost het moeite om echt contact te krijgen met de debiteurklant. Om tot ze door te dringen dat er nu echt iets moet gebeuren, want anders komen er meer kosten bij en kunnen we zelfs beslag leggen. Na al die jaren vind ik dat het mooie van ons ambt: contact leggen en mensen in beweging brengen.

Stereotypisch beeld

Vragen van de studenten geven aan dat ze een ander beeld hebben van de gerechtsdeurwaarder. Dat we thuis komen om tv’s weg te halen en gezinnen op straat zetten. Inboedels en tv’s nemen we niet mee, dat doen we alleen als het heel dure voorwerpen zijn. Ontruimingen proberen we zoveel mogelijk te voorkomen, samen met de woningcorporatie en gemeente. Dat lukt eigenlijk altijd en als het niet lukt zijn er vaak veel meer problemen dan schulden alleen en kunnen we geen oplossing bereiken.

Waarom is het belangrijk om zo’n gastles te geven?

Deze studenten zullen grotendeels gaan werken in of bij hulpverleningsinstellingen. Daar werken gerechtsdeurwaarders veel mee samen. Het is goed om van elkaar te weten wat we doen, wat we kunnen doen en hoe we werken. Dat verbetert onze samenwerking. Het maakt samenwerken leuker en zorgt voor een beter eindresultaat!

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback