Nieuws

Nieuwe campagne Geldfit

04 oktober 2022

Recordcijfers mensen met geldzorgen zijn aanleiding nieuwe campagne Geldfit

Zwolle – Het aantal mensen dat aanklopt bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is mede door de hoge energieprijzen in het afgelopen kwartaal verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Bedrijven, werkgevers, gemeenten en Geldfit slaan daarom de handen ineen en lanceren vandaag een campagne om mensen meer grip op hun geld te geven. Minister Schouten voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen was aanwezig bij het belteam van Geldfit om verhalen te horen en om in gesprek te gaan met mensen over hun zorgen over geld.

In het derde kwartaal bezochten 367.000 mensen de website geldfit.nl. Dit is meer dan drie keer zoveel als in hetzelfde kwartaal in 2021. De grootste zorg van mensen die in contact komen met Geldfit zijn de hoge energiekosten. Bijna de helft van alle bezoekers (ongeveer 190.000) kreeg via geldfit.nl/energie inzicht in hun situatie en ontdekten welke stappen zij konden zetten om weer grip te krijgen op hun energierekening. Denk aan bespaartips, energiecoaches of andere organisaties in de buurt, maar ook het aanvragen van een energietoeslag bij de gemeente.

Ook verdubbelde het aantal mensen dat belde naar Geldfit via het gratis nummer 0800-8115 ten opzichte van het derde kwartaal 2021. Driekwart van de gesprekken ging over de hoge energierekening. Dit was aanleiding voor minister Schouten om te horen wat er leeft bij de bellers. Ze ging via de telefoonlijn in gesprek met hen.

Minister Schouten: ‘Het is niet te onderschatten hoe belangrijk de ondersteuning is die Geldfit biedt. Als je je rekeningen niet meer kunt betalen en schulden dreigt te maken, is de drempel om hulp te zoeken vaak enorm hoog. Dan is het fijn dat je heel eenvoudig, ook anoniem, kan bellen of chatten over je geldzorgen. Ik merk dat het voor mensen in de eerste plaats vooral een opluchting is om hun verhaal kwijt te kunnen. En dat men beseft: er is hulp beschikbaar, ik sta er niet alleen voor. Zo zijn er budgetcoaches om weer overzicht te krijgen over de financiën, ondersteuning bij het treffen van betalingsregelingen of energiecoaches die helpen met bespaartips. Probeer die eerste stap naar hulp dus te zetten, zo vroeg mogelijk.’

Start campagne ‘Grip op je geld’

Om nog meer mensen de weg naar passende hulp te wijzen, start Geldfit samen met 55 grote bedrijven als verzekeraars, energiemaatschappijen, grote werkgevers en 125 gemeenten vanaf vandaag met de campagne ‘Grip op je geld’. Via de website geldfit.nl of via het landelijke telefoonnummer 0800-8115 ontvangen mensen inzicht in hun financiële situatie. Afhankelijk van de uitkomst wordt er een passend advies gegeven om financieel gezond te worden of te blijven.

Minister Schouten: ‘Veel mensen komen nu voor het eerst in serieuze financiële problemen en zien geen oplossing. Hoe meer bedrijven, gemeenten en organisaties dan verwijzen naar Geldfit als centraal punt voor hulp, des te beter. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor een werkgever met een werknemer met geldzorgen. En eigenlijk voor ons allemaal. Als iedereen een bijdrage levert, helpen we elkaar sneller vooruit.’

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback