Nieuws
Syncasso Care-trainingen
29 september 2022Syncasso Care-trainingen
Syncasso heeft een breed pakket aan fysieke, hybride en online trainingen. Een deel van de door ons eigen team Opleidingen ontwikkelde trainingen zijn gericht op onze processen en systemen. Een deel van de algemene trainingen kunnen we kant en klaar inkopen. Maar opleidingen en trainingen die zich focussen op Care ontwikkelen we allemaal zelf in samenwerking met onze opdrachtgevers en ketenpartners.
Hoe ga je om met ondernemers in zwaar weer?
Onze overheid heeft met een breed pakket aan steunmaatregelen en het uitstellen van belastingverplichtingen veel ondernemers door de pandemie heen geholpen. Maar intussen is de coronasteun afgebouwd en neemt het aantal faillissementen toe. Veel ondernemers hebben het moeilijk en kunnen niet (meer) aan hun verplichtingen voldoen, waardoor ze met Syncasso in aanraking komen.
Hoe sta je een ondernemer te woord die hoog in de emotie is, omdat bedrijf en persoon als één en hetzelfde beleefd wordt? Samen met onze opdrachtgever Kamer van Koophandel en 113-Online hebben we een onlinetraining georganiseerd die veel aandacht geeft aan het de-escaleren van de ondernemers om in goed overleg te bespreken welke oplossingen we samen kunnen vinden voor het betalingsprobleem.
Kwetsbare debiteurklanten
In elke portefeuille die we behandelen zijn kwetsbare debiteurklanten. Maar bij onze nieuwe opdrachtgever het CAK zijn alle klanten kwetsbaar. Omdat ze een beperking hebben of misschien al oud zijn. Er is altijd een verhaal achter de vordering. We moeten ons daarom goed inleven in de situatie, voor we gaan bedenken hoe we de achterstand kunnen oplossen. Soms kunnen de debiteurklanten zelf geen contact met ons opnemen, dan belt een mantelzorger. Of is er sprake van curatele of mentorschap. De nieuwe opleiding gaat er ook op in hoe dat juridisch en ethisch werkt. Wat mogen we bespreken met wie? En wat niet? En wat dan? En hoe benader je een debiteur op leeftijd die moeite heeft om te begrijpen wat er gaande is?
De opleiding die we hiervoor speciaal ontwikkeld hebben bestaat uit een fysiek en een online-opleidingsprogramma, waarin we onze teamleden letterlijk onderdompelen in de leefwereld van de kwetsbare debiteur en de verschillende regelingen die de eigen bijdrage voor de zorg regelen. Daarbij besteden we veel aandacht aan duurzame oplossingen die ervoor zorgen dat we de achterstand(en) zo mogelijk definitief oplossen, om de stress van een nieuwe betalingsachterstand voor de kwetsbare debiteur te voorkomen.
De opleiding kwetsbare debiteurklanten is permanent werk in uitvoering. We gaan registreren hoe onze benadering(en) overkomen op de kwetsbare debiteuren en steeds zoeken hoe we verbeteringen kunnen aanbrengen in onze communicatie.