Nieuws

Onderzoek duurzaam betaalgedrag

03 augustus 2022
Wetenschappelijk onderzoek naar interventies voor duurzaam betaalgedrag

Duurzaam betaalgedrag voorkomt problematische schulden. Iedereen in de schulddienstverleningsketen is ermee bezig. Vaste Lasten Leveranciers vanuit hun zorg(plicht) en omdat ze graag hun klanten willen behouden. Ze zijn veel tijd en energie kwijt zijn om hun debiteuren te bewegen om een oplossing voor de betalingsachterstand te vinden. Schuldhulpverlening om hun cliënten een schuldenvrije toekomst te bieden. Creditmanagementbedrijven omdat die worden uitgedaagd om hier oplossingen voor te bieden. Maar onderzoek over effectieve interventies naar duurzame financiële gedragsverandering is er nog niet. Syncasso is daarom dit voorjaar gestart met een omvangrijk wetenschappelijk onderzoek naar interventies om duurzaam betaalgedrag te ontwikkelen.

Belang van duurzaam betaalgedrag neemt toe

Alle partners in de schulddienstverlening houden zich bezig met de vraag hoe ze duurzaam betaalgedrag kunnen bevorderen bij debiteurklanten die wel kunnen betalen, maar dat om een of andere reden niet doen. Bij die groep komen we nu niet verder dan symptoombestrijding, terwijl we zien dat het aantal recidivisten toeneemt. Het aantal debiteuren dat vaker een betalingsachterstand heeft neemt toe. Versterkt door de energie-armoede en hoge inflatie kunnen relatief kleine betalingsachterstanden zich snel ontwikkelen tot problematische schulden.

Een extra zorg is het betaalgedrag van jongeren. Dat staat door de economische ontwikkelingen extra onder druk. Betalingsproblemen bij jongeren ontwikkelen zich ook door het gemak van online kopen en achteraf betalen. Voor grote uitgaven hoef je niet meer te sparen of een persoonlijke lening te vragen. Die kun je tegenwoordig in de vorm van een abonnement aanschaffen. Wat je aan die (verschillende) abonnementen per maand kwijt bent, daar kom je vaak pas achter als je ze niet meer allemaal op tijd kunt betalen. Er is daarom meer dan ooit een effectieve benadering nodig om duurzaam betaalgedrag aan te leren.

Wetenschappelijk onderzoek

Voor dit onderzoek werken wij samen met het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Lectoraat Schulden en Armoede van de Hogeschool Utrecht (HU). Het Lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht (HU) is sterk in het schuldendomein en heeft eerder onderzoek gedaan naar de beïnvloeding van duurzaam betaalgedrag. Het Customer Insights Center van Rijksuniversiteit Groningen heeft door jarenlang onderzoek veel kennis opgebouwd over effectieve incassocommunicatie en gedragsbeïnvloeding van debiteurklanten. RUG beschikt daarnaast over veel expertise voor de grootschalige analyse van databestanden. Dankzij het wetenschappelijk karakter van het onderzoek kan RUG hierbij CBS-microdata op individueel niveau voor het onderzoek gebruiken. Zo ontstaat een goed beeld van de omvang en samenstelling van de groep debiteurklanten die kan betalen om duurzaam uit de schulden te blijven, vooropgesteld dat ze gemotiveerd worden om blijvend andere keuzes te maken in hun betaalgedrag.

Fasering van het onderzoek

Duurzaam betaalgedrag kan alleen ontwikkeld worden door een debiteurklant die beschikt over voldoende betaalcapaciteit om zijn of haar verplichtingen na te komen. De eerste fase van het onderzoek richt zich specifiek hierop en is essentieel voor de volgende fases van het onderzoek.

Fase I – kwantitatief onderzoek naar de omvang van de doelgroep

Voor deze eerste fase van het onderzoek worden debiteurenbestanden van zorgverzekeraar geanalyseerd en vervolgens in een afgeschermde en beveiligde omgeving verrijkt met CBS-microdata. Er wordt onderscheid gemaakt tussen debiteurklanten die nog niet voor incasso zijn overgedragen en debiteurklanten die al bij Syncasso in behandeling zijn. Deze fase van het onderzoek richt zich op het bepalen van de omvang en karakteristieken van de debiteurklanten die wel kunnen betalen, maar dat niet doen. Naar verwachting zullen er verschillende debiteurklantsegmenten op basis van sociodemografische kenmerken kunnen worden onderscheiden.

Fase II – kwalitatief onderzoek naar motieven en belemmeringen

De uitkomsten van de data-analyse vormen de basis voor een kwalitatief onderzoek naar de motieven en barrières die gezond financieel gedrag c.q. duurzaam betaalgedrag belemmeren. Hiervoor worden persoonlijke interviews met debiteurklanten uit de doelgroep afgenomen. De interviews richten zich primair op de achtergronden van het betaalgedrag, de belemmeringen die debiteurklanten daarbij ondervinden en de motivatie rondom betalen van de debiteurklant. HU en RUG werken voor dit deel van het onderzoek nauw samen, zowel voor het veldwerk als de rapportages.

Fase III – onderzoek naar effectieve interventies

Gebaseerd op de uit de voorgaande onderzoeken verkregen inzichten, worden verschillende interventies gekozen die ingezet worden om tot de gewenste gedragsverandering te komen. Met de juiste interventies moet het mogelijk zijn om gedrag te veranderen en van duurzaam betaalgedrag een nieuwe gewoonte te maken. Maar daarvoor is behalve de juiste interventie, ook tijd nodig om te zien of het verbeterede betaalgedrag wordt volgehouden. Dat brengt met zich mee dat de evaluatie en rapportage van de ingezette interventies in het najaar van 2023 verwacht wordt.

Onderzoeksresultaten delen

De uitkomsten uit eerdere onderzoeken van Syncasso, zoals ‘Lezen ≠ Begrijpen’, zijn breed overgenomen door ketenpartners, de Nationale Ombudsman en de landelijke politiek. Dit onderzoek naar Duurzaam Betaalgedrag zal naar verwachting ook op veel belangstelling rekenen.

Syncasso organiseert hiervoor seminars om de resultaten en inzichten van de verschillende onderzoeksfasen met ketenpartners in de schulddienstverlening te delen. De eerste bijeenkomst om de resultaten van het data-onderzoek te presenteren is gepland op donderdag 15 september.

In dit seminar vertellen de onderzoekers over de gekozen benadering en de verschillende fasen van het onderzoek. We delen de uitkomsten van de eerste kwantitatieve fase van het onderzoek, over de omvang van de doelgroep en haar sociodemografische karakteristieken. We verwachten dat we de ook eerste inzichten uit de kwalitatieve interviews met doelgroeppersonen aan u kunnen presenteren.

U bent van harte uitgenodigd op donderdag 15 september van 15:00 tot 17:00 uur in Social Impact Factory in Utrecht. Aansluitend is er een borrel.

De onderzoeksresultaten van de verschillende fasen van het onderzoek worden ook gepubliceerd in whitepapers die belangstellenden gratis kunnen downloaden van de website van Syncasso. Wanneer de whitepapers van de verschillende deelrapportages van het onderzoek naar Interventies voor Duurzaam Betaalgedrag beschikbaar zijn, wordt via de eigen- en sociale mediakanalen van Syncasso bekend gemaakt.

Gerelateerde nieuwsberichten

03 september 2024

Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips

Goede communicatie is de sleutel naar een succesvol incassoproces. In deze infographic geven we u 6 tips om uw incassocommunicatie verder te verbeteren. Van begrijpelijke tekst tot een vriendelijke toon – ontdek hoe u betalingen sneller kunt ontvangen en uw klantrelatie goed houdt.

Lees meer over: Optimaliseer uw incassoproces met deze 6 expert tips
27 augustus 2024

En blijkt er nog een schuld te zijn

Een rijtjeswoning in een nieuwbouw wijk. Ik druk op de deurbel. Een man van ongeveer zestig jaar opent de deur. Ik geef aan voor wie ik kom. Ja dat ben ik, zegt de man. Nadat ik me voorstel en aangeef dat ik gerechtsdeurwaarder ben, volgt een gesprek. Hij kan de vordering wel betalen geeft hij aan. Bij het afscheid nemen maakt hij terloops een opmerking waaruit blijkt dat er meer aan de hand is…

Lees meer over: En blijkt er nog een schuld te zijn
20 augustus 2024

Werkgeverschap

Om onze continuïteit te borgen is onze continue focus om medewerkers te vinden, te binden en te boeien. We investeren in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching. We geven doorlopend aandacht aan de geestelijke en fysieke vitaliteit van medewerkers, variërend van een SyncFit sportdag tot de SyncFit intranet pagina waar alle initiatieven over dit onderwerp terug te vinden zijn.

Lees meer over: Werkgeverschap
13 augustus 2024

Loonbeslag, wat kan er nog?

Op een regenachtige dag loop ik bij een bedrijf naar binnen. Ik meld me bij de receptie en vraag naar de collega die personeelszaken doet of een directielid. De receptioniste gaat bellen en al snel staat de directeur voor me. Ik stel me voor en geef aan dat ik loonbeslag kom leggen.

Lees meer over: Loonbeslag, wat kan er nog?
06 augustus 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Chris van der Horst, incassomedewerker en praktijkcoach.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
30 juli 2024

Nabuurschap

SRCM is een branche specifieke certificering die betrokken incasseren en maatschappelijk verantwoord ondernemen, zichtbaar én meetbaar maakt. Dit ligt helemaal in lijn met onze ‘We Cash-We Care’ gedachte. We zijn er trots op dat we SRCM gecertificeerd zijn! De SRCM-norm is opgebouwd uit acht onderdelen, een daarvan is nabuurschap.

Lees meer over: Nabuurschap
23 juli 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
16 juli 2024

Lees mee met de verhalen van ons team

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Maarten, medewerker Service Center bij Syncasso.

Lees meer over: Lees mee met de verhalen van ons team
09 juli 2024

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen

Samenwerking in de schulddienstverleningsketen is een voorwaarde om problematische schulden te voorkomen en op te lossen. Syncasso onderhoudt daarom via haar Social Responsibility Officer actief het contact met het schulddienstverleningsnetwerk om verbeteringskansen te signaleren en te realiseren.

Lees meer over: Samenwerking in de schulddienstverleningsketen
Feedback