Nieuws

Geslaagde implementatie CAK

09 juni 2022
Interview met Guido Mulder | Contractmanager Incassozaken CAK

Het CAK is een publieke dienstverlener waar ruim 1,5 miljoen burgers in Nederland en het buitenland mee te maken hebben. Voor het betalen van een eigen bijdrage voor hulp in het huishouden, zorg in een instelling of een persoonsgebonden budget. Daarnaast voert het CAK ook regelingen uit voor mensen die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen. Met een belangrijke maatschappelijke opdracht: een bijdrage leveren aan de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg.

De publieke dienstverlener hecht er grote waarde aan om het innen van de eigen bijdragen en premies op een verantwoorde manier te doen. Met oog voor de menselijke maat. Dit betekent een inningsbeleid waar oog is voor de situatie van burgers op dat moment. Het CAK ziet een externe incasso dan ook als laatste redmiddel als het eigen inningsproces geen oplossing levert. En ook dan staat maatschappelijk, verantwoord incasseren met oog voor de menselijke maat centraal.

Syncasso deelt deze visie van het CAK op maatschappelijk verantwoord incasseren. En geeft hier effectief invulling aan met begrijpelijke incassocommunicatie en een zorgvuldige menselijke benadering die ervoor zorgt dat onnodige kosten voor burgers voorkomen worden en betalingsachterstanden snel opgelost worden.

Implementatie samenwerking Syncasso

Guido Mulder: Ik heb de voorbereidingen voor onze samenwerking met Syncasso als erg prettig ervaren. Ik ben kort na de definitieve gunning betrokken bij de implementatie van Syncasso als incassopartner. Syncasso organiseerde een kick-off bijeenkomst voor de implementatie met alle stakeholders van het CAK en Syncasso. De organisatie van die bijeenkomst maakte meteen indruk. Goed voorbereid, je kon merken dat daar zorg aan besteed was. Daar hadden we zelf ook duidelijk om gevraagd in de aanbesteding, om ons te ontzorgen. De implementatiemanager van Syncasso (Simone) is daar heel strak op gaan zitten. Ik had meteen iets van ‘Zo, dat voelt goed. Die doen dit vaker, professioneel’.

Strakke regie vanuit Syncasso

Vanaf de start tot en met alle tests heeft Syncasso de regie stevig in handen genomen. Dat vonden we juist prettig. De implementatie is agile georganiseerd om flexibel om te kunnen gaan met wijzigingen en aanpassingen. Maar Syncasso speelde telkens kort op de bal. Soms net wat strakker dan we gewend waren. Maar dat was juist goed voor deze implementatie.

Kick-off

Syncasso organiseert binnenkort een bijeenkomst met de betrokken medewerkers van het CAK. Om nogmaals met elkaar te bespreken hoe we willen omgaan met burgers die een betalingsachterstand hebben. Voorop staat dat we willen voorkomen dat burgers overgaan naar onze externe incassopartner. Maar als dit wel het geval is, is het ook belangrijk dat we goed bekijken hoe we dit proces zo goed mogelijk kunnen inrichten voor burgers. Dit begint door samen een zogenoemde klantreis te maken. Goed in kaart brengen hoe burgers het inningsproces ervaren en wat we hier samen in kunnen verbeteren.

Hoe bevalt de samenwerking?

Goed, we zijn tot nu toe heel tevreden. We hebben voor Syncasso gekozen omdat het een professionele partij is, geen ‘standaard’ incasso-organisatie. Ze zijn veeleisend om hun processen naar een hoger niveau te tillen. Dat vinden wij ook erg belangrijk, proberen om het elke dag beter te doen voor burgers. Daarbij hebben ze hun sporen verdiend op het gebied van sociaal verantwoord incasseren. De combinatie van betrouwbare voorspelmodellen, persona’s op basis van betaalcapaciteit, begrijpelijke incassocommunicatie en een menselijke en persoonlijke benadering, voorkomt onnodige kosten en stress voor onze klanten. Dat kwam ook sterk naar voren in hun aanbestedingsdocumenten. Syncasso heeft daarvoor een heel goed stuk geleverd dat onze vragen en het Programma van Eisen duidelijk beantwoord. Dat zien we terug in onze samenwerking.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback