Nieuws

Update gedupeerde Toeslagenaffaire

17 mei 2022

Update afhandeling private schulden gedupeerde ouders Toeslagenaffaire

In een eerder nieuwsbericht van 11 januari 2022 hebben we de afhandeling van de private schulden in relatie tot het aflopen van de incassopauze toegelicht. Private schulden moeten door de gedupeerden zelf worden ingediend bij Sociale Banken Nederland (SBN), die de schulden bij de schuldeisers verifieert en ze vervolgens rechtstreeks betaald. Op 14 april 2022 is de 10e voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen gepubliceerd, waarin een overzicht is opgenomen van de afhandeling van de private schulden. Kort samengevat, het eind is nog lang niet in zicht.

Aflopende pauzeknop en executiemaatregelen

Als het moratorium voor een gedupeerde ouder afloopt voordat de schulden door SBN zijn opgepakt, lopen zij in theorie het risico dat ze – als zij nog openstaande schulden hebben waarvoor bij de rechter een executoriale titel is gehaald – worden geconfronteerd met een hervatting van de incasso, in het ergste geval zelfs met de executie van een beslaglegging of uithuiszetting.

Omdat de afloop van het moratorium voor ouders veel impact heeft, wordt er met alle betrokken partijen – zoals de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG), SBN en de VNG – nauw samengewerkt om de hervatting van de incasso te voorkomen. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat er, voor zover bekend, nog geen beslaglegging of uithuiszetting bij gedupeerde ouders of toeslagpartners heeft plaatsgevonden vanwege private schulden die bij SBN kunnen worden opgelost.

Prioritering SBN-schulden waarvan de pauzeknop op korte termijn afloopt

SBN prioriteert ingediende schulden als het moratorium op korte termijn afloopt. De ouders waarvoor het moratorium het eerst afloopt, worden het eerst geholpen. Als contact is gelegd met de schuldeisers, wordt het risico van de hervatting van de incasso voor de schulden die binnen de kaders van het beleidsbesluit vallen verder geminimaliseerd.

Zelf de private schulden melden bij SBN

Het blijft echter essentieel dat de ouder zich meldt bij SBN. In de processen van Syncasso is een extra communicatiestroom ingericht die ervoor zorgt dat de gedupeerden geïnformeerd en geholpen worden om hun private schulden bij SBN te melden. Daarnaast ontvangen ouders minimaal 2 maanden voordat hun moratorium afloopt een brief van SBN waarin zij worden aangespoord hun private schulden in te dienen bij SBN. Als zij dit nog niet hebben gedaan, worden zij in de 14 dagen voor het daadwerkelijk aflopen van het moratorium door SBN gebeld (behalve als zij eerder hebben aangegeven niet door de overheid gebeld te willen worden, of indien geen telefoonnummer bekend is).

Schulden rechtstreeks indienen door de gerechtsdeurwaarder

SBN voert momenteel een uitvoeringstoets uit om te onderzoeken wat ervoor nodig is om schuldenlijsten van Schuldenwijzer.nl rechtstreeks in te laten dienen door gerechtsdeurwaarderskantoren. De uitkomst van de uitvoeringstoets wordt naar verwachting op 19 mei besproken in de Tweede Kamer. Over de uitkomst van die bespreking zullen we u in een volgende update informeren.

Gedupeerde ouders beter helpen bij het oplossen van de private schulden

Syncasso doet op allerlei manieren haar best om de gedupeerden te motiveren om hun schulden op snel bij SBN in te dienen. Daarvoor hebben we alle gedupeerden en compleet overzicht van alle schulden toegezonden. In veel gevallen is dat uitgebreider dan het overzicht dat van Schuldenwijzer.nl kan worden gedownload. Naast de communicatie van SBN heeft dat nog steeds niet in alle gevallen het gewenste resultaat opgeleverd. Terwijl de oplossing al maanden op tafel ligt:  laat de gerechtsdeurwaarders de private schulden rechtstreeks met SBN en de schuldeisers afhandelen zonder daar de gedupeerden mee te belasten. Steeds meer incassopauzes verlopen waardoor het risico toeneemt dat ondanks de zorgvuldigheid van schuldeisers en gerechtsdeurwaarders om de gedupeerden met rust te laten, het niet uit te sluiten valt dat er toch per abuis de incasso hervat wordt. Hoe sneller besloten wordt om de gerechtsdeurwaarders te laten helpen, hoe beter dat voor iedereen is.

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback