Nieuws

Groeisessie CreditMarketing

03 maart 2022

Groeisessie CreditMarketing

Syncasso organiseert regelmatig Groeisessies voor opdrachtgevers en relaties om met elkaar van gedachten te wisselen over ontwikkelingen die interessant zijn of kunnen worden voor creditmanagement. Vorige week hebben we een online Groeisessie georganiseerd over CreditMarketing om de veranderende functie van creditmanagement te karakteriseren.

Nog niet zo lang geleden was creditmanagement een puur financiële functie. De laatste vijf jaar stonden in het teken van incassocommunicatie. Tegenwoordig richt creditmanagement zich ook op gedragsverandering. Een nieuw domein dat door de marketing al jarenlang wordt toegepast. CreditMarketing vat dat goed samen.

Voorafgaand aan de Groeisessie hebben we toonaangevende creditmanagers geïnterviewd over de rol van creditmanagement in de klantreis, de relaties met marketing en klantenservice en de rol van klantwaarde in de behandeling van achterstanden.

CreditMarketing is een oude vakterm: wie zijn onze goede betalers? –  Dan gaan we ons daar voortaan op richten in onze marketing om nieuwe klanten te werven. Door de ontwikkeling van algoritmen en segmentatietechnieken belande het begrip in het archief van achterhaald vakjargon. Jammer, want creditmanagement en marketing kunnen elkaar door diezelfde ontwikkelingen juist versterken. Daarom is het goed om CreditMarketing te herintroduceren als een activiteit die op het snijvlak van beide disciplines elkaar versterkt en verbetert.

Merkvoorkeur

Op basis van de interviews werden twee hypotheses geformuleerd:

Hypothese 1. Merkvoorkeur bij bestaande relaties ontwikkelt zich vanuit de synergie tussen verschillende klantgerichte disciplines.  Dit werd zowel in de interviews als in de Groeisessie door de deelnemers erkend en herkend. Omdat merkvoorkeur zorgt voor meer herhalingsaankopen en een hogere klantloyaliteit, tegen lagere marketingkosten. Maar wel met de constatering dat er nog veel ruimte is voor creditmanagement om daaraan bij te dragen en te profiteren van een completer klantbeeld voor creditmanagementactiviteiten. Creditmanagement kan bijvoorbeeld ingezet worden voor de customer feedbackloop om knelpunten in processen en proposities snel te onderkennen en te herstellen. Die informatie is heel relevant voor  de marketeers. Terwijl klantwaarde in de creditmanagementbenadering nog vrijwel nergens een rol van betekenis speelt.

Hypothese 2. Merkvoorkeur is belangrijk voor duurzaam betaalgedrag is voor iedereen aannemelijk. De vraag is alleen hoe dat werkt in de praktijk?

We vroegen Ed Stibbe, een van Nederlands meest ervaren merkdeskundigen, om zijn visie over de waarde van merkvoorkeur voor creditmanagement in een Groeisessie met ons te delen.

Waarom voorkeursmerken altijd winnen

Ed besprak in zijn presentatie de waarde van sterke merken. Sterke merken hebben trouwere klanten, zijn minder prijsgevoelig, hebben lagere verkoopkosten, zijn recessie bestendig en hebben een hogere beurswaarde.  Een sterk merk baseert zich op een sterke merkvoorkeur. Merkvoorkeur rust op vijf pijlers: Mentaal leiderschap, Beschikbaarheid, Waarde-Prijs verhouding, Betekenisvol onderscheid en Emotionele connectie. Daarmee is de merkvoorkeur te beïnvloeden en kun je als merk factbased en klant geïnspireerd sturen op groei.

Onderzoek bij een Europees verzekeringsmerk toont aan dat van klanten met merkvoorkeur 66% bij een herhalingsaankoop kiest voor het merk en 1,6 keer vaker z’n contract verlengd. Bij klanten zonder merkvoorkeur is de kans op herhalingsaankoop maar 20% en het risico dat ze niet verlengen 3x zo hoog.

Merkvoorkeur en creditmanagement

Van de vijf pijlers onder merkvoorkeur, wijst Ed de pijlers Waardepropositie en Emotionele connectie aan als de belangrijkste en meest kansrijke aandachtsgebieden die voor creditmanagement de meeste waarde toevoegen om de merkvoorkeur te verbeteren.

Door de waardepropositie steeds vanuit het gezichtspunt van de klant te presenteren biedt elk contactmoment opnieuw de mogelijkheid om de voordelen van het merk relevant en actueel voor de klant te presenteren. Dat bevestigt de klant in zijn/haar juiste keuze voor het merk en versterkt de merkloyaliteit. Maar ook door bij betalingsproblemen proactief met de klant mee te denken over oplossingen. Juist als je in probleemsituaties de klant helpt met een oplossing, laat je als merk zien wat je waard bent. In het creditmanagementvak krijg je die kansen vrijwel dagelijks.

Grote organisaties hebben steeds minder (persoonlijk) contact met hun klanten. Terwijl meer en beter contact de emotionele connectie met het merk en daarmee ook de merkvoorkeur versterkt. Gebruikmakend van inzichten uit data en AI kunnen we door persoonlijk en betekenisvol contact zorgen voor loyalere klanten die beter betalen en waar minder op hoeft te worden afgeschreven.

Inspiratie

Geïnspireerd door de Groeisessie gaat Syncasso onderzoeken hoe we merkvoorkeur in onze incassocommunicatie kunnen integreren als extra ondersteuning voor klantbehoud en duurzaam betaalgedrag. Daarover vertellen we binnenkort meer.

Meer weten? Maak een afspraak via communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback