Nieuws

Problematische schulden en mijden van schuldhulp

11 januari 2024
Blog: Paul Otter
Preview:

Donderdagochtend sta ik voor een rijtjeswoning in Noord Holland. Op mijn aanbellen wordt geroepen “ik kom er aan”. Even later wordt de voordeur geopend door een jonge vrouw. Zij is ook degene waarvoor ik als gerechtsdeurwaarder dit huis bezoek. Al snel blijkt dat er meer schulden zijn en dat ze op geen enkele wijze schuldhulp wil: wat nu?

Op bezoek

De deurbel gaat en er staat iemand voor de deur die met je in gesprek wil voor een oplossing van je betalingsachterstand. Incassocommunicatie zoals aanmaningen via mails en brieven zijn niet leuk maar een huisbezoek is vaak confronterend.

Fases

Nadat ik weet dat ik met de juiste persoon spreek zeg ik wat ik kom doen en voor welke schuldeiser. Daarna vraag ik uit of er meer schulden zijn en of die mogelijk problematisch zijn. Als dat laatste het geval kan zijn kan ik op weg helpen naar en informeren over schuldhulp.

Zien

Voordeel van een huisbezoek is dat ik de leefomstandigheden kan zien. Dat geeft informatie over de persoon zoals zelfredzaamheid en betaalcapaciteit. In dit geval zag ik een gang zonder vloerbedekking, een grotere hond, en twee kinderen (waarvan een peuter). De vrouw maakte de indruk zichzelf goed te kunnen verzorgen en zelfredzaam te zijn.

Niet betalen

Deze jonge vrouw wondt er geen doekjes om: ja ze had meer schulden en deze schuld van een paar duizend euro kon ze niet betalen. En ging ze niet betalen, zei ze heel resoluut. Wat verbaasd vroeg ik door: waarom niet? Ze had al in bewind gezeten, die had er een zooitje van gemaakt en schuldhulp was bij haar ook niet gelukt. Op de inhoud verder gaan had geen zin. Ze had haar standpunt bepaald!

Uitzichtloos

Ze had duidelijk aangegeven meerdere schulden te hebben, wil geen hulp of bewindvoering en heeft zelf niet de mogelijkheid de schulden op te lossen. Daardoor ontstaat een uitzichtloze situatie voor alle betrokkenen maar vooral voor de vrouw, haar kinderen en huisdieren.

Kansen

Een huisbezoek dat indruk maakt. Want hoe nu verder? Wat kan ik doen om de uitzichtloosheid te doorbreken? Graag zou ik mijn informatie willen delen met een lokale hulpverlener. Daarmee is het uitzichtloze niet opgelost. Maar in ieder geval wel in beeld zodat er actie kan worden ondernomen. En daarmee vergroten we als betrokken professionals samen de kans op een oplossing.

Kanttekening

Waar in deze blog een situatie is uitgelicht waarin een bewindvoerder er een zooitje van heeft gemaakt en schuldhulp die het niet lukt, is dat niet mijn mening maar een letterlijke weergave. Waarbij ik wil opmerken dat ik zelf goede ervaringen heb met bewindvoerders en schuldhulpverleners.

Paul Otter is design researcher en gerechtsdeurwaarder. In het SyncassoLab onderzoekt hij hoe schulden beter kunnen worden opgelost. In de praktijk doet hij dat bij de voordeur. Op beleidsniveau door het gesprek aan te gaan met alle belanghebbenden over schulden, zoekend  naar oplossingen.  Paul blogt regelmatig over actuele zaken.

Feedback