Nieuws

Sturen op vertrouwen én grip op je processen

17 oktober 2023

 

Jemuël Wilkes – COO, onder andere verantwoordelijk voor alle HRM-activiteiten inclusief Opleiding en Training. Ons menselijk kapitaal maakt het verschil, met name in de persoonlijke contacten met onze debiteurklanten. Dat vraagt een zorgvuldige opbouw en samenstelling van onze teams en continue zorg en aandacht voor de persoonlijke en professionele ontwikkeling van onze collega’s.

Wat is er in jouw aandachtsgebied de afgelopen jaren veranderd?

In lijn met de verandering van onze dienstverlening worden er andere vaardigheden en competenties gevraagd van onze medewerkers. Aanvullend aan de standaardprocessen wordt nu meer maatwerk gevraagd. Een persoonlijke benadering afgestemd op de situatie van de debiteurklant, waarin preventie een belangrijke rol speelt. Dat vraagt veel van je inlevingsvermogen en je capaciteit om in oplossingen te denken. Voor een deel moet dat uit jezelf komen. Gecombineerd met aanleg voor zelflerend vermogen, want de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Daarom is persoonlijke ontwikkeling door gerichte opleiding en training geïntegreerd in de Plezier, Ontwikkeling en Prestatie-cyclus van al onze medewerkers.

Hoe ga je met die veranderingen om?

Syncasso zorgt ervoor dat iedereen zich persoonlijk kan ontwikkelen. We investeren in opleiding en training. Daarbij gaat het niet alleen om het je eigen maken van kennis, maar ook om het ontwikkelen van zelfstandigheid. We bouwen reflectiemomenten in. Feedback kan en mag. Dat vraagt om een coachende leiderschapsstijl.

Wat zie je als de belangrijkste ontwikkelingen voor de toekomst?

Eenvoudige en veel voorkomende werkzaamheden worden geautomatiseerd. De tijd die daardoor beschikbaar komt, gebruiken we om debiteurklanten te helpen om een duurzame oplossing voor hun betalingsprobleem te vinden. Onze collega’s hebben een goed gevoel voor zelfreflectie, een grote mate van zelfstandigheid en zelforganisatie. We sturen op vertrouwen en houden toch grip op onze processen. Samen met onze collega’s geven we vorm aan een goede balans tussen werk en privé, houden we rekening met persoonlijke omstandigheden en stemmen onze teams onderling met elkaar af hoe, waar en wanneer ze met elkaar samenwerken. We noemen dat SyncSlim werken. Door de COVID-beperkingen hebben we bijna uitsluitend vanuit huis samengewerkt met elkaar en onze opdrachtgevers. Met goede resultaten. Hybride samenwerken hebben we daardoor goed onder de knie gekregen. Dat zien we terug in de hoge betrokkenheid van onze medewerkers, veel interactie en een laag ziekteverzuim. Dat levert ons ook onderscheidend vermogen op voor onze werkgeverspropositie. Onze grootste uitdaging is om de juiste mensen te vinden en te behouden, om onze plannen en ambities te realiseren. De connectie tussen zingeving en de overtuigingen van de werkgever speelt een steeds grotere rol in het keuzeproces. Onze visie op onze rol in de maatschappij is belangrijk voor medewerkers om voor ons te kiezen. Wij willen problematische schulden duurzaam oplossen en natuurlijk het liefst ook voorkomen.

En binnen je eigen aandachtsgebied?

Ons werk wordt steeds meer een verlengstuk van onze opdrachtgevers. Het delen van kennis en inzichten is een integraal onderdeel van onze dienstverlening geworden. Onze opleidingen en trainingen zijn ook beschikbaar voor hun medewerkers, om inzichten te gebruiken voor hun interne processen. Op die manier werken we aan een consistente klantreis die in- en extern naadloos op elkaar aansluit.

Onze dienstverlening verandert, de mensen die we zoeken moeten daarbij passen. Waar we vroeger selecteerden op juridische of administratieve kennis, kijken we nu naar empathisch vermogen en de natuurlijke drive om continu te ontwikkelen. Medewerkers zullen goed moeten kunnen luisteren en aanvoelen hoe de situatie is. In staat zijn om snel te analyseren en een snapshot van de situatie te maken om van daaruit oplossingen te bieden. Daarbij worden we ondersteund door data-analyse en voorspelmodellen. Maar het menselijk contact maakt het verschil in ons werk.

Feedback