Nieuws

Geregistreerde Schuld Regeling.

18 januari 2022
Interview Jeroen van de Werken, manager debiteurenbeheer Achmea

Op initiatief van Syncasso Gerechtsdeurwaarders is in samenwerking met een ervaringsdeskundige van Movisie en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de kosten van gerechtelijke incasso te beperken. In het whitepaper Geregistreerde Schuld Regeling wordt een voorstel gepresenteerd om eerlijker schulden op te lossen. Onnodige kosten, escalatie en stress voor de burger met schulden worden hierdoor voorkomen. We hebben een ervaringsdeskundige, een financieel ethicus, een gerechtsdeurwaarder, een opdrachtgever en een landelijke politicus gevraagd om het voorstel vanuit hun gezichtspunt te belichten. In dit interview vragen we Jeroen van de Werken over zijn mening over de Geregistreerde Schuld Regeling vanuit het gezichtspunt van de opdrachtgever/schuldeiser.

Hoe kijk je vanuit het perspectief van de opdrachtgever/schuldeiser naar GSR?

Ik vind het een goed initiatief. Omdat het klantbelang voorop staat. Immers in de gerechtelijke fase is er al een vergelijkbaar soort mechanisme.

Verwacht je dat dit een bijdrage levert aan het verminderen van problematische schulden?

Zeker gaat dit een bijdrage leveren aan het verminderen van problematische schulden door de debiteurklant tijdig meer regie te bieden. Dit kan een buffer zijn voor de groep debiteuren die het zelf kunnen oplossen zonder hulp van de schuldhulpverlening. En zorgt mogelijk voor minder toestroom naar bestaande schuldhulptrajecten die meer tijd kosten om in te richten e.d.

GSR zal de looptijden van schulden langer maken, vanwege het verdelen van de betaalcapaciteit. Levert dat een probleem op?

Nee, een langere looptijd is voor ons geen probleem. Ik verwacht dat het potentieel meer van de vorderingen gaat oplossen en meer schuldrust en overzicht biedt aan de klant. Duurzaam gezond betaalgedrag staat voorop.

Verwacht je dat schuldeisers hieraan mee willen werken?

Hoe zou je tegen dit idee kunnen zijn? Het belooft voor alle partijen een veel betere oplossing dan die we nu hebben. Niet alleen vanuit kosten perspectief, maar ook vanuit klantbelang. Ik verwacht dat opdrachtgevers GSR mee zullen nemen in het ethische kader voor hun samenwerking met gerechtsdeurwaarders. Past goed bij de ontwikkeling van kwaliteitseisen en certificeringen rondom sociaal incasseren waar om wordt gevraagd door schuldeisers en schuldhulpinstanties.

Is de Gerechtsdeurwaarder geschikt om de GSR uit te voeren?

Als eerste loket kan de Gerechtsdeurwaarder dit goed uitvoeren. De administratie, monitoring en infrastructuur voor GSR is al beschikbaar bij de deurwaarders. En als dat nodig is doorverwijzen naar de schuldhulpverlening. Maar je zou GSR ook kunnen koppelen met de bestaande convenanten met de Gemeenten. Melden in plaats van doorverwijzen. Doorverwijzen legt de actie bij de debiteurklant. Zelf om hulp vragen is voor veel mensen moeilijk. Als we hiervoor het systeem dat we voor Vroegsignalering gebruiken, geeft dit gemeenten een beter en vroeger inzicht en kan de gemeente dit signaal eventueel verder oppakken. Dat is sterker denk ik. Bijvoorbeeld door het op te nemen in de Vroegsignaleringslijst bij die schuldeisers die dit mogen doen. Wat ik bedoel is dat gemeenten op die manier automatisch worden geïnformeerd dat er een dergelijke regeling met de klant is afgesproken en het wellicht op die manier een bijdrage levert aan de Vroegsignalering. Hierdoor ontstaat een goed beeld voor de gemeenten waar wel hulp te bieden en waar het nu niet nodig is.

Wie moet de kosten gaan dragen van GSR?

Als dit een rol c.q. taak is die goed past bij het loket en de dienstverlening van de deurwaarder, is het logisch te kijken naar een vastgestelde vergoeding voor de uitvoering hiervan. Mogelijk in de lijn van ART96RV. Onderbouwd met een businesscase op basis van de aantallen en ervaringen. Het is denk ik goed vergelijkbaar met een ketenbeslag. Rekening houden met het vrij te laten bedrag, één afloscapaciteit en één centraal punt voor regelingen en beslagen. Logisch dat de gerechtsdeurwaarder hier regie op kan nemen( Let wel, de deurwaarder is (wordt) zelf geen schuldhulpverlener). Naar verwachting kunnen we met dit instrument meer oplossingen bieden en is wellicht ruimte om daar met de opdrachtgevers afspraken over te maken. Dat is een verkenning waard. Zeker als het leidt tot duurzaam gezond betaalgedrag van onze klanten.

Het whitepaper over de Geregistreerde Schuld Regeling kunt u hier downloaden. Reageren op dit interview? Stuur een e-mail naar communicatie@syncasso.nl

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback