Nieuws

Aan de deur

16 december 2021

Aan de deur

Blog: Paul Otter

Woningontruimingen voorkomen

Donderdagochtend half negen. In de gang van het flatgebouw staan een politie-inspecteur, een timmerman, een opzichter van de woningcorporatie en vier verhuizers. Ik bel aan bij de woning die ik moet ontruimen. Er is een forse huurschuld. Bijna vijf maanden huur zijn niet betaald. Ondanks herhaalde pogingen om contact te krijgen hebben we de bewoonster nog nooit kunnen spreken.

Onbegrepen

Omdat er niet wordt gereageerd op het herhaalde aanbellen begint de timmerman met het openen van de voordeur. Opeens gaat de deur alsnog open. In de deuropening staat een jonge vrouw met een baby op haar arm. Ze reageert geschrokken op al die mensen voor de deur. Ik stel haar gerust en vraag haar of ze de huurster is. Ja, dat is ze. In dat korte gesprek wordt me al duidelijk dat ze niet goed bevat wat er dreigt te gebeuren. Ze reageert langzaam, begrijpt de situatie niet goed. Bij eerdere huisbezoeken was ze bang om de deur te openen en de brieven heeft ze niet gelezen.  Ze overziet niet wat een ontruiming inhoudt en weet niet wat ze moet doen. Natuurlijk probeer ik haar op weg te helpen, maar ze pakt de aangereikte oplossingen niet op.

Zorgen voor passende hulpverlening

Om het nog erger te maken komen haar twee andere kinderen ook bij de voordeur. Dat we niet gaan ontruimen is voor iedereen inmiddels duidelijk. Samen met de politie en de woningcorporatie gaan we ervoor te zorgen dat de vrouw en haar kinderen in de woning kunnen blijven wonen en ontruiming blijvend wordt voorkomen. Woningcorporatie en politie gaan via de wijkagent en het maatschappelijk werk zorgen dat hier passende hulpverlening komt.

Langs elkaar heen werken

Jammer dat het zo ver heeft kunnen komen. Maar helaas is het geen uitzondering. In ongeveer de helft van de ontruimde woningen[1] kwam al een vorm van hulpverlening over de vloer. Treurig dat we als professionals zo langs elkaar heen werken. Natuurlijk, privacyregels zitten in de weg. Maar met de juiste vragen en een beetje gezond verstand kunnen we dit soort ontruimingen samen voorkomen. Bij deze mevrouw bleken twee verschillende hulpverleners betrokken te zijn: jeugdzorg en maatschappelijk werk. Mijn oproep aan alle hulpverleners: als er schulden zijn, neem direct contact op met de invorderende partij of schakel een schuldhulpverlener in! Daarmee voorkomen we een heleboel onnodige stress voor de huurder.

Paul Otter is gerechtsdeurwaarder, trekker van het SyncassoLab en Social Responsibility Officer bij Syncasso. Paul schrijft over de dagelijkse praktijk van de gerechtsdeurwaarder aan de deur en ontwikkelingen in de schulden- en invorderingsketen.

[1] in 2020 waren dat er 3100, waarvan ongeveer 2750 woningen

Gerelateerde nieuwsberichten

18 december 2024

Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering

Dinsdag 10 december 2024 kwamen experts, schuldeisers en beleidsmakers samen in Utrecht voor een inspirerende groeisessie.

Lees meer over: Inzichten uit onze groeisessie: IBO schuldeninvordering
10 december 2024

Een dag: drie verschillende gesprekken

Wat ik aantrekkelijk vind in mijn werk als gerechtsdeurwaarder is dat elke dag én gesprek weer anders is. Geen oordeel hebben ook want niet alles is wat het lijkt.

Lees meer over: Een dag: drie verschillende gesprekken
05 december 2024

Leiderschap

Syncasso is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in het schulddienstverleningsdomein. Daarom zoeken we naar samenwerkingen om betere oplossingen te bieden voor de schuldenproblematiek.

Lees meer over: Leiderschap
03 december 2024

Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso

In deze serie leert u de mensen achter Syncasso kennen. Met deze keer Celine Zwart, Teamleider zorgverzekeraars.

Lees meer over: Ontmoet Celine Zwart: van Incasso- medewerker tot Teamleider bij Syncasso
28 november 2024

AI transformeert de incassobranche

In het november nummer van de Creditmanager vertelt Directeur Klant, Markt en Communicatie, Sabine van den Boogaard hoe Syncasso met AI haar dienstverlening sneller, efficiënter én klantgerichter heeft gemaakt.

Lees meer over: AI transformeert de incassobranche
21 november 2024

Goed regelen is een vak

Regelmatig krijg ik tijdens mijn huisbezoeken de vraag of er een regeling kan worden getroffen. Regelen lijkt makkelijk: afspreken welk bedrag maandelijks te betalen, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan: hoe regel je goed?

Lees meer over: Goed regelen is een vak
19 november 2024

Vakmanschap

Ook in 2023 was de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Om onze continuïteit te borgen heeft het onze continue focus om (nieuwe) medewerkers te vinden, binden en boeien. We investeren continu in de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers met opleidingen, trainingen, mentoring en coaching.

Lees meer over: Vakmanschap
11 november 2024

Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’

Wij zijn trots met de bekroning van ons wetsvoorstel 'Meedelen in beslag' met de Credit Management Innovation Award 2024. VVCM reikt deze award jaarlijks uit aan innovaties die creditmanagement kwalitatief verbeteren.

Lees meer over: Syncasso wint Credit Management Innovation Award 2024 met wetsvoorstel ‘Meedelen in beslag’
05 november 2024

Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!

Veel ouders met schulden missen zelf de financiële kennis en vaardigheden om hun kinderen gezond financieel gedrag te leren. De combinatie van schulden, emotionele stress en schaamte zorgt ervoor dat gesprekken over geld in gezinnen met schulden vaak worden vermeden. In deze huishoudens krijgen kinderen daardoor weinig kans om te leren van de financiële ervaringen van hun ouders.

Lees meer over: Duurzaam betaalgedrag onder jongeren? Betrek ouders!
Feedback